Učitelj
о СУЗБИЈАЊУ ЛАЖЉИВОСТИ 471
сељане са вуком а трећи пут) кад је вук у истини дошао, нико није ни главе окренуо на његово истинско позивање за помоћ !...
Као не мање важан узрок од ових напред поменутих. који доприноси развијању склоности к лагању, јесте и изеештачено понашање и престављање мишљења и осећања друкчије, него "што је у ствари. Ту модерну болест, која се чак по негде и у школама може приметити, подржава нарочито надри интелигенција. Изгледа као да је данас модерно правило: да људи треба једно да мисле, друго да говоре, треће да раде. Ваљда по оној Таљерановој изреци: ујезик је људски за то да њиме сакрију мисли своје“ — данас се многи родитељи баш труде, да тако васпитају своју децу, да једно мисле а друго говоре г!...
Осем горе побројаних узрока ту долаве још и бајкеи фантастиче приче, којима наш нарочито старији свет, напаја нашу омладину; па онда разна шаљива варања, само сметењаштво по неког детета, варљива надања и накарадна фантазија и т. д. Све су то чиниоци који узрокују појаву ове опаке биљке, или је потпомажу у њеном развитку, ако се већ појавила.
Расмотривши све ове напред поменуте узроке, који изазивају или помажу појаву лажљивости код васпитаника, на реду је да покажемо и срества и начине, којим би се она могла најлакше сузбити, или бар свести на најмање размере. Изношењем ових узрока имали смо намеру да скренемо пажњу на ову околност, коју треба вазда. имати на уму при моралном васпитавању. Као год што у Физичким болестима, пре лечења болести и одређене диагнозе, игра улогу разбирање и упознавање са узроцима, који су овако или онако стање у организму створили, исто тако и у моралним болестима организма треба увек да се гледа, да се испитају на првом месту узроци, који су је произвели, те на тај начин после удешавати и лечење.
Према томе, свесан и брижљив васпитач при првој појави лагања код свог васпитаника, треба да се стара, да одмах разбере какав ли је узрок претходио тој појави, а за тим да испита и остале околности, које стоје у свези са индивидуалним особинама његовим ' После свега тога настаје сузбијање. Али што је најглавније и што треба вазда васпитач да има на уму, то је, да без доказане кривице васпитаникове не би требало вређати никако, често пута врло развијену и частољубиву, осетљивост детињу! Лаж његову треба доказати и довести га да призна погрешку. Па и при најјачој сумњи не сме се без истраге и доказа дете казнити, нити изнети против кога тешка оптужба да је лагао, докле год се ствар не докаже. Јер ништа није осетљивије за децу, него кад их назовемо незаслужним именом.