Učitelj
из МЕТОДИКЕ ЗЕМЉОПИСА у 95
држава и велики народ. Обратну слику даје нам земљиште Балканског Полуострва и државе и народа на њему. Даље постанак пећина, чуноватих капаваца и т. д. могуће је тек онда разумети, кад се знају састојци неког земљишта. Ово се мора узети у обзир, но само у мањој мери.
Ако се хоће да потпомогне развитак дечјег духа, онда се деца морају навикнути да мисле и да истински развијају саморадњу. Погрешан је метод предавања, кад учитељ детету све казује. Наставни метод мора да буде развијајући. Само се оно мора деци дати готово, што она никако не могу сама наћи и о свему осталом учитељ треба да натера дете згодним питањима само да суди и исказује. Оно мора ићи од узрока к последицама и обратно.
Успех ће се постићи: 1. правилном употребом мапе; 9, цртежима и сликама; 3. упоређивањем са сличним и већ познатим и 4. живим описивањем од стране учитеља и надовезивањем прича и песама.
Први је захтев правилна употреба мапе. Прво питање, које учитељ при предавању нове лекције из земљописа, деци ставља, јесте: шта нам каже мапа о дотичном земљиштуг — Мапа је слика. Учитељ мора допустити деци да сама траже на њој све што могу наћи: границе, планине, реке, градове и т. д. Деца суде, закључују, из онога што виде и о људским радњама. На пр. за што је знатна ова варош, кад кроз њу протиче та велика река # Чиме се занима народ на овој великој равнициг и т. д. Што деца не могу да погоде, казује учитељ. Претпоставља. се да и израда мапе одговара свима захтевима исказаним у овом чланку. Мапа, мора да служи једино наставном циљу; она треба да одговара начелу очигледности; да показује и Физички део земљописа: равнице, планине, реке, и т. д. много јасније
но што су показивале досадашње мапе; она не сме бити претрпана..... ')
1) Види мој чланак: „Канве треба да су школске маце“ у априлској свесци («Учитеља> од ове год.