Učitelj
96 | РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
Ради очигледности потребно је и цртање мапа. Оно треба да је просто и јасно. Једна црта представља и лако и лепо планину. Много оживљавају наставу из 36мљописа и слике, рељефи и др. У Немачкој веома добро служе циљу слике Фердинанда Хирта „Оеосгарћвоћеп ВИдегфајејл“. Да би се постигао успех при предавању, нужно је упоређивање нових представа са старим и већ познатим. Тако се нова лекција аперцепцијом усваја. За то је нужно да, се претходно очигледно изучи домовина ти појави у њој. На пр. деца могу лако разумети у упознавању домовине ове земљописне истине: да је на висинама хладније, него у долинама; да иловача далеко мање пропушта воду него песковита земља; да растиње може бујно успевати онде, где је влаге и топлоте ит. д. Само ће се тако дечји дух развити. Како сваки чин јасног сазнавања прати и пријатно интелектуално осећање, т. ј. дете учи с радошћу и вољом, то се буди и жив интерес. Напротив свака настава, која тера на памћење неразумљивих ствари, за дете је права мука и убија му интерес.
Дође ли к томе и живо и интересно причање учитељево, то ће се разбудити дечја Фантазија и у души ће постати јаснија слика. За овакво причање способан је онај учитељ, који је с отвореним очима пропутовао пределе. Келити је, да сваки учитељ пропутује бар своју отаџбину.
Да би слика била у целини пуна живота, то треба, поред осталог узимати и приче и песме из истих предела, о којима се предаје. Тиме долазе деца тако рећи у непосредан додир с мишљењима и осећањима дотичног становништва. -
Буде ли учитељ на овај начин обрађивао наставу из земљописа, т. ј. буде ли и појевију и причу и историју унео у предавање, онда утиче и на осећања дечја. Тако ће дете научити да посматра и осећа лепоте своје домовине и свемогућност и мудрост божју, то се другим ре-