Učitelj
38 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
Дете може да се урече, и кад се сувише хвали, или кад се сувише милује. Због тога се за децу обично говори: да нису лепа, да су пакосна, да не спавају, да су кењкава и т. д. — Кад се иде од деце, онда их ваља пљунути, или откинути што од хаљина, па код детета оставити. Ако се што добро о детету говори, ваља рећи: „да није урока.«“
У Алексинцу и у другим нашим паланкама, да би се деца, кад им већ буде неколико месеца, забавила, а и да би се учила нечему, овако се забављају:
Узме се кажипрст од детиње руке, и намешта се да се боде са кажипрстом онога ко дете забавља, па се при томе говори: боц, боц, боц. — Кад се ово буде радило много пута, дете свикне, па чим се рекне боц, само пружа кажи прст.
Или се дете учи, да покаже, где пије зец воде:
При овоме се узима прст од једне детиње руке, па му се намешта у шаку друге руке, да покаже да ту зец пије воде. И овоме се дете научи да само покаже, кад се много пута пита, где пије зец воде, и намешта му се прст једне руке у шаку друге. |
Још се дете учи да пљеска ручицама, чим чује, да се пева песма:
Тапшин, ташшин, танана, И свилена марама,
У марами јабука,
А чија је јабука г
·" Миланова ј' јабука.
Или: Ташшин, ташшин, танана, И свилена марама. Ко ташпини лепца да, Родио му виноград И грах и сочивица.
Кад се дете меће на колено па се друска, да се забави, онда му се пева:
Друсб, друс, на коњу, Да му мајку закољу. Немојте ми мајку,