Učitelj
+
ЧИТАЊЕ РУКОПИСА У основној школи 109
проходњу својим артиклима У осталом, већина привредника и прометника ове врсте довршују своје образовање у школама већега степена од основне, и онда је од малог интереса колико је основна школа успела код њих да развије писменост. -
Са свим је друго говорити о писмености онамо, где се после основне школе самообразовањем довршује започето у њој. Започето по томе, што су све моћи у томе добу у развоју и што је време кратко, недовољно да се сформују типови. Самосталног рада и учења има до смрти, по познатој истини, да се човек учи док је жив, само се лакше даје намерени правац онима, који су у дугом низу година по школама научили да се књигом служе и стекли навику на добијање поуке овим путем, путем штампане. или писмене речи, који у књизи налазе још и идеалне дружбе с писцем дела. За задобијање навике да се у читању гледа задовољавање потреба духовног храњења, мало је време основног школовања и онда, кад се паметно употреби, кад, што се уради иде у прилог паметног извођења, овог задатка. А кад је ово време претрпано, ако не беспослицама и излишностима, оно стварима, које, место љубави и привлачности к послу духовног рада, уливају одвратност и мржњу, која долази од преоптерећености, онда, нам је тај задатак у толико тежи за остварење и даљи. Овако настран задатак дат је с меродавне стране и има обавезну силу: да ученици у основној школи поред добијања основа у писмености, морају задобијати основна знања. која ће кас почетна служити гимназијској настави.“) На тој основи, оваким мислима руковођени, састављачи програма, ни други пут, будући са истих положаја као и њихови предходници, нису могли знатно попустити од количине материјала, а о промени духа и правца није се ни очеки-
% Ово је писано пре закона о народ. школама.