Učitelj

БРИЛЕВНОСЕ 189

учитељ, а нигде и никада ученици. И шта би се рекло за онога наставника, који би од деце тражио да свако купи н. пр. руску рачунаљку и ла је вуче у школу, кад та справа, постоји у школи као опишште наставно средство и прибор заједничке наставер Оправи за шчитавање не може бити никакав други задатак, до једино тај, да послужи као средство што очигледнијег шчитавања и вежбања самородње. А тај задатак потпуно испуљава школска словарица, кад се примењује као средство појединачке наставе“ Па за што уклапати онда ученику и тако једно средство, које треба да служи наставнику и којим треба он да рукује.

На ову странпутицу навела је писца она убитачна тежња у нашој настави, којом св иде на то, да се већ у ! раз. ученици претрпају масом упбеника. Ту су уџбеници као: хришћанска наука, па буквар, па парабуквар, па лепезаста свешчица купона, па рачуница, па онда додајте томе још прописе, прописнице, цртанке ит.д. још би требало за свако -ово по једно упуство деци уклапити у руке, па бисмо онда дошли таман онде, где је учитељ сувишан, где се деца могу сама и без њега настављати.

_ Ми сумњамо да ова општа штетна пракса потиче толико из искрене бриге за унапређење наставе колико из других неких обзира. У кратко: са гледишта дидактично-методског, ова је лепеза детињарија да не кажемо недотупавност, а са гледишта материјалног она, је атентат на и иначе оскудни пеп народни! На реду смо дошли да говоримо 0 Буквару.

Буквар г. Јовићев израђен је на једној основи за коју сумњамо да може где постојати у сувременој литератури. Он је израђен на тако званом мешовитом методу. За један говорни глас дете од један пут учи 3 писмена знака, штампани, кнурзивни и рукоцисни = дакле савлађује "три тешкоће од једанпут. За почетника је та тешкоћа још већа и с тога, што код нас у нашој српској азбуци има гласова, чији се писмени знаци но облику или мало, апо негде са свим разликују као н. пр. код малих писмена в,г,т,6,дД и великих Н, Х, Д ита. Овај је метод застарио, и њега су осудили већ сви позвани методичари. Узмите у руке какав год хоћете новији буквар из стране литературе, па ћоте видети да се ни у једном не прелази на штампана слова дотле. док се не сврши 6 рукописнима. У том погледу пређашњи буквар г. Чутурилов стајао је на потпуно модерној основи. Још шта више може се рећи, да је г. Чутурило показао једну ваљану и оригиналност, нашавши диван прелаз поступности Од рукописних. ка штампаним писменима у курзиву. >

Да је ово овако као што смо горе навели односно г. Јовићевог буквара, навешћемо у помоћ и самог Дитесва, који у његовој методици на стр. 6271. вели: метод наставе у читању с рукописном буквицом систематичнији је, држи се више плана од простијег ка сложенијем, и због тога он је каго за учитеља тако и за ученика у толико лакши, што најпре ради с рукописном буквицом ' Букваром својим г. Јовић је нашу букварску литературу бацио за столеће у назадак, и тај му се грех несме опростити.

Да пређемо на расматрање буквара у појединостима.

Г. Јовић примењује у своме буквару помоћне линије као у кали-. графским прописима. По нашем мишљењу ово је са свим погрешно у оном облику како то он чини, ;

· Помоћним линијама као што је познато наставни циљ је тај, да љихном помоћу ученик добије појма о размеру (димензији) дотичног писменог знака

,