Učitelj

ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ 2417

весним радом у школи, да скрене пажњу и заинтересује општину, те да она створи што пре повољне прилике и подигне удесне зграде, у којима ће се деца успешније васпитавати и образовати.

Али кад би београдске школе и биле смештене све у прописаним и модерним зградама, опет се оне не би цениле само по својим зградама. већ поглавито им једино по учитељу. Школа је угледна само онда, кад је у њој угледан учитељ, па макар била смештена иу лошијој згради. «Канав учиток таква џи школа.») До вас дакле једино стоји, хоће ли београдске школе постати угледне. -

Шта се пак тражи од угледна учитеља, вама је свима познато, јер сте ви сви стекли поред општега и своје педагошко образовање у оним школама, у којима сте се нарочито спремали за свој учитељски позив. Па опет, ја ћу овде само да напоменем, какав треба да је угледан уџитељ, и шта ћу тражити ш' ценити кад дођем да вам шкелу прегледам.

Да ко буде угледан учитељ потребно је:

1. Да уме п може влодати самим собом. Ово се може познати по његовој спољашшности, по одевању, покрету и ходу, говору и држању, по опхођењу и у ошште понашању. По спољашности може се проценити да ли он влада и својим увутрашњим, душевним стањима, да ап он умеи може да управља своја осећања, да савлађује своја узруђења, своје жеље, наклоности и страсти. :

9. Да уме и може владати својим ученицима. За ово је потребно да. учитељ посматра и непрестано проучава личност свакога појединог ученика,

~

и личност свију ученика као целине. Записник сличних особина врло је |

користан. Марљивим вођењем тога записника лакше се може опажати да ли се од времена на време мењају и поправљају особине појединих ученика. Кад учитељ потпуно позваје особине ученика, моћи ће у свакој прианци изабрати и правилна васпитна средства, са којима ће и успешније утицати на ученике. ; .

-3. Да уме п може потпуно владати предметом. Ко не зна и не разуме један предмет не може ни другога научити. Тога ради потребно је непрестано и марљиво проучавање појединих предмета, како би умео одабрати и распоредити наставну грађу за свако предавање, л према ступњу развитка и према моћи ехватаља својих ученика.

4. Да уме и може владати пи другим приликама. својих ученика. У колико не би могао да се савлађује незгодне прилике, у толико је потребно да буде снисходљив према своме ученику.

Ове четири главне особине чине учитеља добрим и угдедним учитељем. У колико их когод нема, у толико је више потребно да их стекне. Ово се може постићи само непрестаним радом и учењем, непрестаним усавршавањем и свога општег и свога стручног педагошког образовања. За ово усавршавање вашега сопственог образовања имате овде у Београду довољно и прилике и средстава. Свакоме човеку а највише наставнигу, потребно је да се непрестано учи и усавршава, јер ће само тада моћи. да. одговори својој двојакој дужности као васпитач и као наставник. Осповна је школа завод и за васпитавање и за наставу.

Посао васпштавања у отшште састоји се из ове три главне радње.