Učitelj

~

216 ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ

која би требала ићи у школу, не могу школу походити због препуњености школских локала. ;

Статистика неписмених. Из једног предавања директора курског статистичког бироа, г. Белоконског, вадимо ове интересантне податке о народном обравовању у Русији и осталим европским државама: У Русији на 100 рекрута долази 68,9%, неписмених. у Италији 429/, (тачнију циФру в. у нашој белешци о Италији), у Мађарској 36%, у Аустрији 30,89, у Белгији 16, у Француској 9,9 ју Холандији 7,3%, у Швајцарској, Немачкој и Шведској пак не достиже број неписмених рекрута !% а у Саксонској, Баварској и Баденској пада и испод 0%.

———• + Ф—Ф • •

ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ

'

Шрво месно учитељско веће у Београду. Г. Милоје Влајић школски надзорник осн. школа за град Београд сазвао је 11. ов. мес. у 10 часова пре подне све наставнике београдских оен. школа на веће за рад већања о једнаком поступању у школском раду у свима београдским оси.

_ школама. ·

Тачно у 10 часова отворио је г. Влајић веће и пошто се преставио наставницима који су сви дошли рекао је у главноме ово:

«Као надзорник основ. школа у Београду, ја ћу вршити колико савесно и поштено, толико и енергично своју дужност а и ону власт, која ми је у границама закона дата. То исто очекујем и од вас, и надам се, да ћете и ви своју дужност вршити сасвим тачно и савесно, те ћемо тако заједнички прегнути, да рад у школи што више унапредимо по савременим

. захтевима науке о настави и васпитању. Да би овај наш заједнички за-

датак био успешан, потребно је да је међу нама потпун споразум. Тога ради и позвао сам вас, да вам кажем одмах у почетку нашега заједничког рада, шта ћу да тражим и да оцењујем, кад дођем да вам школу и рад прегледам, те да унапред знате, шта треба да ми покажете и у своме раду изнесете.

ЖКелео бих и ја, а без сумље то и ви желите, да београдске школе буду угледне за све школе у Србији. Ова је жеља са свим оправдана, јер као год што је престоница испредњачила пред свима општинама у Краљевини Србији, тако би требало да и њене школе испредњаче пред свима школама. Остварење ове жеље зависи једино од нашег заједничког прегаоштва, и још више од вас и вашега рада у школи...

За сада се не може рећи дасу школе у Београду напредније од оних у унутрашњости. По зградама. оне су још назадније од многих школа у унутрашњости. Београдске школе и сада су већином у приватним и старим | зградама, које не одговарају ни педагошким ни игијенским захтевима. Ми сви желимо да оне буду угледне и по својим зградама. Али ово поглавито а зависи од усталаштва општине, Учитељ може само својим искреним п са-