Učitelj
959 ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ
предити и усавршити и своје сопствено образовање како опште тако и педагошко. Само таквим радом моћи ћете да уздигнете и углед свој сопствени и углед своје школе. А ја се надам, да ћете ви моћи и хтети, да се таквим радом одликујете, и да оправдате и оно поверење, које вам је дато, кад сте постављени за учитеље престоничких школа.
Поред васпитања и наставе ваша је дужност да водите и школску администрацију. Прописаним правилима, расписима и министареским наредбема одређено је шта имате у гоме погледу да радите, а законом о народним школама речено је, да се у вашим школским већима договарате о начину једнакога и хармоничнога поступања у 'настави и васпитању поверене вам омладине. Ја се надам, да ћете ви и те послове отправљати и савесно и ревносно. Али овде ћу, да учиним само једну напомену. У вашум школским већима не може бити говора о томе, да ли треба вришти какву министарску наредбу или распис, него само томе, како ће се расписи и у опште наредбе извршивати што потпуније и успешније. Свака наредба и сваки распив, мора се извршивати све дотле, док се не укине оним истим путем, којим је и постао. По томо морају се водити и чисто и уредно држати уписнице, дневник изостанака и месечних оцена, списак личних особина, дневник школскога рада и други записници. — У свези са дневником школскога рада ја тражим и препоручујем вам, да израдите и план ваших предавања (лекција). Ово моје тражење за вас је новина, јер то од вас није тражено до сада. Не требљ мислити, да вам се овим тражењем намеће један нов а бескорисан терет, јер то није никакав «кулук», то није никакав унамет на вилајет.» Кад би то био један бескорисан терет, ја вам заиста не би тај посао препоручивао. У томе плану лекција распоредићете наставну грађу из свакога наставног предмета за целу школску годину, тако да се из љега јасно види, шта ће се сваке недеље, свакога месеца, двомесечја, тромесечја Ит.д. до креја школске године прелазити и обрађивати. При томе распоређивању грађе треба да узмете у обзир и она понављања обрађене грађе, која треба од времена на време предузимати ради утврђивања и сређивања, те да деца добију лак и општи преглед свега онога, што су проучила. Кад тако удесите план сзојих предавања, и када се будете тога плана тачно придржавали, увидећете, да ћете од тога посла у првоме реду имати ви личне користи, а по том имаће користи и ваши ученици. За вас ће бити користи у томе, што ће вас тај план потбећати на задатак, који треба да постигнете у сваком одређеном времену, што ће вас он опомињати, да се не губите млого у споредности, и да се не удаљујете од главне ствари, и што ће вас подстицати да што пре накнадите оно, што би у којој недељи дана ма којим случајем било неизвршено. А ваши ученици имаће користи у томе, што неће у једно доба године бити готово беспослени, а у друго доба опет толико оптерећени, да не могу савладати све оно, што им се нуди да науче. Посао ће дакје бити равномерно распоређен на све редне дане у школској години. Признаћете и сами, да се до сада увек у првој половини године школске мање радило, и да се у другој половини године, а нарочито пред испит наваљивало да се све уради, и ето, поглавито због тога, није се никада могао постићи прави и потпуни успех ни у васпитавању ни у настави. Зато дакле тражим, да сваки направи план својих предавања. којега,
' ће се тачно придржавати у школскоме раду преко целе школске године.