Učitelj
ШТАЧКО МНОЖЕЊЕ #59
рачују границе дане им власти, с тога је умесно што се у овоме чланчићу устаје против њих.
Одиста је то грдна заблуда дати тако велику власт понеком неразборитом човеку, који ће више штете нанети учитељима и школи, него ин најгори непријатељи њихови, ма да се он крсти звучним именом: Пријатељ школе. — Далеко била лепа кућа тим учитељским «пријатељима».
Одликован. Г. Тоша Јовановић пензионисани учитељ из Ваљева, одликован је орденом Св. Саве У реда. Г. Јовановић је навршио пуних 35 година учитељске службе, а данас су ретки такви учитељи. Наша искрена, честитања.
ВЕШТАЧКО МНОЖЕЊЕ _
Свима, који се интересују за питања из наставе, познато је из искуства, како је тешко унети'у дечји мозак ону кинеску главобољу, што се зове питагорином таблицом. Месецима, а често и годинама, мора наставник по сто пута да понавља производе првих десет бројева. А врло често сав тај труд оде узалуд: Кад дете, коме се учини да је добро научило производе са 7 п 8, стане учити производе са 9, заборави ове прве, као да их ни учило није, те мора наново да их учи; а за ово време опет заборавиће производе са 9, који су га толико муке стали, докле их је научило.
Напротив производи бројева од 2 до 2, и брзо се науче и лако се памте. Тегоба настаје тек од 6 и расте поступно до 10. Преко овога броја множење се готово и не даје деци. Да би помножили, на пример |4 са 16, готово сви, да не речемо баш сви, служе се таблицом множења. Један пољски математичар, М. Шрокоповић, дуго је изучавао ово питање, докле га није решио и потпуно и практично. Он је најзад дознао до једног изредног резултата, који се одликује необичном простотом. Полазећи од тога што деца имају обичај да сабирају на прсте нашао је, да би се истим оруђима могло, послужити и при.множењу.,
· Пре свега оставио је на страну производе бројева од ! до У, које и најглупља деца памте, па је у свом ручном систему, који ћемо изнети, пошао од чиниоца 6. -
Узевши да палац сваке руке преставља 6, кажипрст престављаће 7, велики прст 8, домали прст 9, а мали прет 10. Да бисмо ма која два од ових бројева међу собом помножили, треба најпре саставити прсте, који те бројеве престављају. Састављена љва прста заједно са онима, који су, пошавши од састављених, ближи палцима, престављају десетице траженог производа. Испод састављених прстију може остати известан број претију на свакој руци. Ако
једне са другима — прсте десне руке с прстима леве руке или обратно -— помножимо, добићемо број јединица, који ваља додати
броју десетица, па ћемо добити тражени производ.