Učitelj

ЕЊњИиЖЕВНОСТ ; 363

То што сам ја у буквару и словарици изнео као новину, све ганатлије у своме занату употребљавају воћ толико стотина година. Јер. који би столар дао своме ученику да прво учи правити украсе на орманима 2 —- Који би обућар дао своме шегрту да прво учи правити срцасте облике оних украса на бољим ципелама% — Који би терзија дао шегрту, да прво учи оне најлешшпе везове на џемадану %; — Шта би им ви Ре кад би то прво учили; =

Видите ли како је проста и јасна истина, господо критичари, и како се она не мора облачити ни у какве Фразе, кад је јасча као сунце“ —

Не кажем ја да у словарици не би требало извршити и неке поправке и да је она без махне. Она је новина. Ње доиста нема ни један народу Европи; она је само наша, српска; али то не значи да је она без вредности или без махне. Она треба да се усавршава и развија, ако се хоће да изврши задатак, који је намењен. _ :

Говорећи о лепези, на којој се налазе слова, која треба деца да кидају н од њих састављају речи, критичар вели: -

уда се кидају поједина парчета од словарице (Од лепезе, господине !) и по употреби да се мећу у нарочиту кутију коју би деца морала увек собом носити. Па кад се сва она онолика слова измешају није у стању ни потпуно писмен човек да нађе на брзу руку она слова и да их издвоји из оне масе, а камо ли почетник. И шта мора да ради у том случају учитељ: Мора да прилази једном по једном ученику и да му помаже, а то је све на штету дисциплине, а тиме се губи и општа пажња у школи, што је свакако код досадашње. словарице куд и камо паметније и удесније било.»

Господине, критичару, зашто критикујете и оно што нисте разгле-_ дали; А да ви критику пишете напамет. без разгледања и размишљања, поред осталога најбоље се види из овога:

На сваком листу лепезе стоје сва потребна слова за склапање оних речи из словарице, које том листу одговарају. То је видео и запазио сваки учитељ, а ви, жалосни критичаре, жмурите, или сте толике глупи, да не видите и не разумете! | — -

Према томе може сваки ђак искидана слова побацати, оставити код куће, поклонити их вама за ваше «беблКкавјеп,» «Резеказјеп,> «Пезетасале» па опет кад дође у школу и почне учити нову реч на другом ПЕН наћи ће сва потребна елова за у реч.

Из овога, видите, да овде нема шта да се меша. Измешано је у вашој глави, кад ви овако критикујете.

Истина, је да лепеза има својих махна, ну ви их нисте умели запазити, јер нисте радили с њоме нити са словарицом. А кад то нисте као критичар умели изнети, ево ја ћу вам казати: Прва је махна, што су на сваком листићу лепезе по две речи. То смета налажењу потребних слова, за склапање потребне речи. Друга је махна што слова нису распоређена по оном реду, како их треба ломити за склапање речи. То су махне, које ћу ја, ако Бог да, поправити. :

Ну да је ова лепеза боља од евих ваших «Зен казе» -а, «Безеказбеп»-а ит.д. појмиће сваки ваљан наставник, кад их упореди и ВИДИ да код првих, врши склапање речи или сам наставник, или само један ученик, а остали ученици само посматрају, а код лепезе сваки ученик својом руком самостално кида и слаже потребну реч.