Učitelj
364 КЊИЖЕВНОСТ
Да се при том не би кварила дисциплина (као и при слагању дрваца, у рачуну) наставник ће све нове лепезе у почетку године покупити од ученика и оставити у школи, па кад дође час рада, раздаће их ученицима, који ће по команди учитељевој ломиги слово по слово и слагати на клупи у потребну реч, онако, како јето у «упутству означено. Пошто се изломе слова једнога листића, учитељ ће опет покупити лепезе и оставити на свој сто, да их ученици не би кварили. А слова, која су ученици изломили, ученици ће покупити и однети кући, и код куће састављати из слова, ону реч онако као у школи. А после, питате ви, шта бе радити с тим словима % Зар неће куповати «нарочиту кутију2> А што ће им кутија кад за сваку реч! имају на лепези друга слова. Са овим словима нека се и поиграју, нека их и погубе (ако ви немате што против тога) деца су, господине, критичаре ! у у - 5
За мој буквар велп да је израђен мешовитим методом (штам. пис. курз. слова заједно) и пошто је навео тешкоће овога метода он вели:
«Овај је метод застарио, и њега су овудили већ сви позвани методичари. Узмите у руке какав год хоћете новији буквар из стране литературе, па ћете видети да се ни у једном не прелази на штампана слова дотле, док се не сврши ес рукописнима.»
Кад се овако сме извртати истина за ствари, које се сваки дан могу купити и видети, онда је ли чудо што се изврћу намере, мисли и метода у моме буквару !!!
Ја сам разгледао један државни Француски буквар од 1891. године (а. то је извесно новији) и он је израђен са све три врсте слова. Разгледао сам један енглески буквар и он је тако исто израђен. Гледао сам још неке букваре са мешовитим методом. Ја знам да они постоје. Критичар тако исто зна да таквих и старих и нових буквара има, али му треба да сипа прах у очи. Зашто ли му то треба!!% Него ја нећу ни бранити мешовити метод. Ја га не волим. Мој буквар није израђен мешовитим методом кад се узме словарица као његов саставни део. И ја сам израдио по„четак наставе чистим методом, и кад ученици науче „прост, лан, штампан тип слова (дакле кад се упознаду са штампаним словима) онда уче из буквара писана, савршенија и тежа слова. А штампан текст стоји у буквару као материјал за шчитавањље. Разумете ли сад г. критичаре %г —
Да је ова критика једна обична грања и ништа више, поред свега напред наведенога нека послужи и овај пример као доказ:
Говорећи о томе с каквим је нагибом требало писати лова он вели:
«Пре свега, пада у очи како писац није ни мало водио рачуна о нагибу рукописа, који је утврђен прописним уџбеником. Ко загледа у наше прописе за краснопис, тај ће видети да је тамо удешен нагиб писмена под углом од 45%, док је у Јовићевом буквару писмо под углом од, 80%, дакле за 359 усправније. Да се бар држао сасвим усправног начина, писања, да је дотеривао нагиб на 90%, па да му се и опрости, а овако не знамо шта да радимо: (А зар сте до сада знали) «Министарство про=. свете званично прописује нагиб писмена под углом од 459, (А над тог) унаука и најновији резултати испитивани усправног писања под 904 ар: Јовић ни више ни мање него неки свој оригинални нагиб од 80.0» |