Učitelj
4 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
куће; док би пиопутнина, по оном пројекту, олакшавала, надзорнику и чешће путовање по округу и дуже бављење у школама.
3) Према чл. 86. закона (под г) дато је надзорнику На. „да поставља школске управитеље у основним школама“; а у пројекту је било, да он „предлаже 'хинистру лица за управитеље. Ну још је веће право дато надзорнику чланом 69. закона, по ком он може казнити наставнике и губитком плате до месец дана.
Довољно је да се помене само ово двоје, па да се увиди, колика се важност даје овој установи самим законом, и колика одговорност лежи на школским надзорницима. Многи пређашњи привремени надзорници у својим извештајима, поједини педахошки писци у својим чланцима и расправама, па и саме скупштине Учитељског Удружења у својим одлукама — тражили су овакав сталан, стручан и инструктиван надзор. Ну сви који су то чинили, предвиђали су, да ће надзорници бити најбољи пријатељи народниг школа, т.ј. пријатељи школске омладине и њених ваљаних наставника; а нико није помишљао, да би они могли бити обичне бирократе и тирани над учитељима. За то се полагала велика важност на стручну спрему и на ваљан гарактер -у тих надзорника.
Што се тиче спреме, међу садашњим надзорницима има приличан број стручних педалоа, који ће умети да врше и инструктиван надзор над школама. Ако коме од њих недостаје практичне спреме, сад ће имати прилике, да се и у том погледу усаврше, и онда ће моћи слободно да „руководе месна, среска и окружна учитељска и управитељска већа ради претресања разних школски питања“ (чл. 86. м.). Ну међу надворницима има и бивших проФесора средњих школа, који немају Философско-педагошке спреме ; али то су иначе научно образовани људи, који имају практичне спреме, те ако покажу добре воље и уложе довољно труда, моћи ће накнадно постићи оно што им недостаје у педагошкој теорији. — Кроз пет година имаћемо и таких кандидата за надзорнике, који су служили 15 година као одлични учитељи у основним и грађанским школама (сад има само један такав надзорник),