Učitelj

478 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ |

услова. Али исто тако, бар како се нама чини, и детерминизам (теорија предодређености), до крајности изведен није истинит. До душе човекова и мисао пи воља резултат су претходног развитка, који је опет условљен извесним спољашњим приликама. Али исто тако човек, свесном саморадњом својом, може сам на себе да утиче, самог себе да мења. Од спољашњих прилика, н. пр. уређења друштвеног, зависи карактер човека појединца. Али свесном радњом човек мења друштвене уредбе, како би у бољем правцу дејствовале на развитак људи. Мисао и воља човекова — то је ресултат дугог низа претходних чињеница; али то је у исто време једна нова сила, која са своје стране може да дејствује на факторе, који су при стварању те силе имали уплива. И не само што спољашње прилике може да мења —— свесном радњом свог ума, човек може и на самог себе да утиче, може н. пр. ;

се отима од неморалних понуда, и да у себи МИА с и све више развија добре и племените особине. Да, код човека може да буде свесног самоваспитања. Другим речима, детерминизам, узет апсолутно, није истинит, јер човек, ма да је члан животињског царства, није бесвесна животиња, већ биће одарено свесним разумом.

Као што сигурно и читаоци увиђају, обе ове теорије — и она о слободној вољи и детерминизам — једностране су, посматрају човека само с једног гледишта, само с једне стране. А пошто свака научна теорија, треба да је заснована на што ширем становишту, то ни једна од ове две не може бити усвојена.

Истина лежи у трећој теорији, која би обе напред поменуте у себи садржавала. По тој теорији — карактер човека зависи од наслеђа и оних прилика, што на развитак утичу; ли свесном РАПРОМ својом човек може и сам на себе да утиче. И с тога је човек за своју радњу, у колико је иста свесна, и одговоран. Дакле свесна воља је основ кривичној одговорности. А под свесном вољом разумемо, да кривац потпуно јасно појима како штетност дела које чини, тако и последице које ће га зато снаћи. Кад он то обоје зна, онда у његовом уму, пре учињеног злочина, мора бити свесног размишљања о томе: да ли