Učitelj
486 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
дуктивно-дедуктивним методом, упуте ученици да познаду, да се цела природа управља по једном једином и ошштем закону. Ми, наставници, треба лично да настанемо, те да се у ученика наших што пре створи појам о томе, да је све подложно променама, али да су све јединке у природи им сви закони у њој повезани један за други. Полазећи са тога гледишта, ми можемо читаву масу дечјих искустава и дечјих опажања повезати у један систематски ред; у једну целину.
Све ово, није ни у колико тешко ни мучно постићи у нашим излетима, шетњама, екскурзијама. Разуме се, да се то све не може постићи од једанпут. Но ако лагано и системски, не губећи из вида овај циљ, идемо при свакој екекурзији, онда имамо права гледати бар у будућности на позитиван успех.
План моје еснкурзије. — Мало даље постараћемо се, да, с погледом на ове мисли које изнесмо, претресајући питање о ученичким екекурзијама, удесимо и један план, управо да замислимо како би се могао ес погледом на ове захтеве обавити ученички излет. Читаоци не треба да губе из вида, да је то врло тежак и ПО А ата артију све оно, што се у таким особеностима тешко може предвидети. |
_ Па ипак, ми ћемо замислити, да смо у врло незгодним и непријатним околностима кад полазимо са ученицима у екекурзију, да бисмо тиме доказали, како се безброј непријатности могу с успехом савлађивати.
Земљиште на коме обављамо нашу шетњу узимамо једно влажно, мочарно, блатно место. Претпостављамо, да немамо згоднијега места за излет. Оћемо да покажемо. да до места на коме се крећемо не стоји толико, колико до саме вештине и окретности самих наставника и учитеља који предводе екскурзије.
~
Још пре неки дан, кад почех причати ученицима о томе, како ћемо у овој години учитио животињама, биљкама и минералима (ископима), обећах им, да ћу их одвести у поље или у шуму где ће све то и сами моћи