Učitelj

УЧЕНИЧКЕ ЕКСКУРЗИЈЕ 485

претрпели знатан и велики губитак, јер не би били у стању, да схвате, ни да правилно процене ону силну корист; коју нам природа пружа, и коју црпимо свакодневно из њених сопствених продуката, него би били упућени само на. мртве књиге и лекције. |

И заиста, по нашем мишљењу, оно морају бити довољно неуки и невешти наставници, који часове природних наука проводе у музејима, лабораторијама и библиотекама, еда би чему могли научити своје ученике, а остављају живу књигу — природу.

Ни један млађи учитељ, који ласка себи да је сувремен и да је достојан свога положаја, не треба да узима овај пут у познавању природних наука, јер идући овим путем, може се у неколико развити ум, али срце; — срце ће остати хладно.

А да млађи учитељи буду запојени овом сувременом идејом о образовању и васпитавању наше омладине, потребно је да су и они сами тако васпитани у учитељским школама. Јер, у опште узев, нигде ученичке екскурзије нису тако од потребите вредности, као што 5 у овим школама, из којих излази сваке године велики број младих снага, које ће васпитати и образовати омладину народну а кроз њу и цео народ.

Ученичке екскурзије у МАОНЕНО школама треба да буду средишна тачка за придобијање знања из природноисторијских предмета; а ове моменте, ово време, треба употребити и на то, дасеу ученика пробуди љубав према, природи, да се пробуди интерес према њој самој, те да се може ес вољом изучавати.

Осим тога, екекурзије у овим школама, па да послуше као најозбиљнији моменти за придобијање позитивних знања. Оне су и најбоље и најјаче средство за, непосредно зближавање ученика и наставника, за измену мисли међу њима, чега врло ретко има по нашим школама, што није најлешнпа појава.

Мало раније рекосмо, да се највећи задатак наших екекурзија састоји у томе, да се лагано и поступно, ин-

УЧИТЕЉ 28