Učitelj

ДРУШТВЕНОСТ И СИМПАТИЈА 497

свести расте и појачава се и живахност репрезентације, њена разноврсност и обим њен.

Ако се дакле уз ту општу заједницу животиња што

живе у чопору, у друштву, придруже и они специјализирани нагони, трајних полних односа и нагон двојаких односа, између родитеља и потомака, то се онда симпатија, развија још живље, још брже. 5 истој мери видимо колико су ти односи интимнији и трајнији — видимо, да се умножава број и разноликост околности п прилика, где на индивидуе једне заједнице дејствују заједнички узроци, и према томе све дају истоветне спољашње знаке од себе; последица тога, је ово: симпатични надражаји чешће се јављају него што је разноврсних осећаја на које се односе. Отуда се разјашњава зашто симпатије бивају живље и опсежније онде где су удружене све три Форме друштвености у заједници са јако развијеном свешћу,и где не постоје други услови, који чине потребним сузбијање симпатије.

Човек је један такав организам, да ми на њему можемо у конкретном случају да посматрамо ове апстрактне поставке. Са својим непотпуно сталним и учвршћеним односима између полова, па онда са односима родитеља. на спрам својим потомака, који су код оца неодређени и кратковремени, а за тим са лабавом заједницом међу неколиким само фамилијама, и најзад са сразмерно ништавном моћи представљања најниже људске расе, показују нам једно морално стање, у коме саосећај, ако се уопште икад појави, ступа и излази сразмерно врло слабо, јер није доспео до каквога вишега развића и савршенства. Али ако ми у своме посматрању поступно идемо од тих најнижих стања ка највишима, до типова, најсавршенијих који данас постоје, ми ћемо видети како се симпатија, и друштвеност у трима својим Формама појављују утичући

вазда једно на друго свака или као узрок или као последица; отуда живља симпатија омогућава већу и јачу друштвеност у јавном и домаћем животу, а с друге опет стране, развијенија, и већа друштвеност доприноси, да се симпатија све више и више усавршава. При свем том, овом моралном развићу оскудица свести и разума при-