Učitelj

408 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

чињавала је на сваком ступњу разне негативне сметње, а позитивне су отмичарско ратничке делатности у човеку, које су савладале и потчиниле нижа створења, ај друантвима изазиваху непријатељства. И последица тога је, да су се симпатије нарочито специјализирале, поставши сразмерно јаче и живље онде, где нису постојале то препоне, а Оставши слабе онде, где су те препоне врптиле своју улогу. И ако ратничке радње нису могле спречити развиће симпатије у оним правцима, који су јој стајали слободви и отворени, оне су ипак успоравале њено више развиће и усавршавање. Јер равнодушност према позитивном болу, који је нанесен ближњему а који је неминовна последица горње делателности повлачи за собом и равнодушност према негативном болу која је услед оскудице радости и опире се симпатетичкој радости коју човем себи ствара кад другоме задовољство или радост причињава.

Напослетку да поменемо општи један закључак. Ра“ звиће оних највиших осећаја, што имају свој основ и корен у симпатији није за све време спречавано само торњим радњама, које су неминовна последица борбе за опетанак између племена и читавих народа, али ти највиши, најсавршенији социјални осећаји тек тада моћи ће доспети до свога највишега савршенства, кад људи буду престали водити своју борбу за опстанак у облику крва-

вих "ратова. М. Павловић

15 НАРОДНЕ ПЕДАТОМИЈЕ

„ВАЉА СЕК И „НЕ ВАЉА СЕ“ У ДОМАЋЕМ ВАСПИТАЊУ

Од како је г. Миодраговић објавио његов позив на прикупљање грађе за Српску Народну Педагогију, ја сам, с особитом вог љом, почео да прибележавам све оно, што сам чуо #3 уста самонашег народа, да се односи на домаће васпитање његове деце. На рочиту сам своју пажњу упозорио на то, да прикупим што више онога, што наш народ каже да се „ваља“ и „не ваља“ чинити при

васпитању своје деце. Јер је познато, да је у овој многобројној