Učitelj

«

УЧИТЕЉСКЕ ПЛАТЕ 475

читељи обезбеде у материјалном погледу тиме, што ће се њихове плате пренети понова на државну касу и у неколико повећати, бар толико, да могу добити као највећу плату 3000 дин. а у исто време и станарину праведно увећати као што је и пређе била, јер када им је нови закон о народним школама додао нове дужности, нека им СЕ ујемчи, и уредно издавање плата на државним Пас

толико обзира треба, имати и Ол ИЕ

ТЕОРИЈСКИ РАЗЛОГ З4 КАЖЊАВАЊЕ.

Практика је усвојила давно, од како је друштва људског, да се преступи казне. Па тако и учитељ у школи ради —— кажњава оне ученике, који греше против прописаних правила. Практички разлог за кажњавање очевидан је. Не треба много да мудрујемо па да Пи, како се без кажњавања поредак друштвени не би могао одржати. Место поретка наступила би анархија, друштво би се распало. А пошто човеку нема могућности да опстане и усаврши се без удруженог живота с другим људима, то онда — у случају да се друштво распадне не би могао човек живети на земљи, нестало би га. Дакле потреба опстанка друштвеног живота (управо: опстанка човечјег) изазвала је кажњавање.

Па и учитељ у школи кажњава ученике ради одржања реда и поретка, пошто је то неопходни услов за наставнички рад. И ту се дакле казна изриче услед практичких потреба.

А да ли има каквог теоријског разлога, каквог на учног основа за кажњавање Да ли је са Паучнот гледишта кривац — људи у ошште, деца посебице — збиља, одговоран за оно што је учинио Да ли је он моао да уради друкчије но што је поступио; Има ли ту кривичне одговорности > 'Греба ли га за то казнити»

Р ади смо да о томе питању неколико речи кажемо.