Učitelj
ФРАГМЕНТИ ИЗ МЕТОДИКЕ 678 Учитељ му приђе мирно ништа не говорећи; погледа га погледом који сече и пробија, па му онда ћутећки показа, место у читанци одакле је требало да продужи, и том приликом рече му са свим полагано: пази Од сад добро, јер ја само један пут опомињем а дрџи пут одмаг пуцам..... У будуће школа је радила као кошница, као мравињак. Из ове причице сваки ће паметан наставник наћи наук за се и знаће шта му и како ваља радити да запуштену школу и распусну децу доведе у ред, а у школу да не уноси ни прут а камо ли револвер.....
5. Аперцептивна пажња ствара се нарочито добрим припремањем ученика за примање и разумевање нечега, новог. Ученици се морају пренети у онај круг мисли, у коме ће се кретати и занимати. Почињање нових предмета или ствари изненадно и без икакве поступности, пада деци необично тешко.
Примери: 1. Кад сам први пут пошао у школу, учитељ ми је задао првога дана да научим целу азбуку нашу (аз, буки, веди итд.), и да је научим писати, пишући по плавезу, којим ми је један од старијих ученика (Ш р.) написао пропис. Да сам имао куд, побегао, бих првога дана из школе и никад се у њу не бих више вратио. 2. Познавао сам једнога професора, који је предавао немачки. 'Тада се немачки почињало у 1 р. гимназије, и професор је првога часа задао ђацима да за идући час науче целу немачку азбуку (готицу) читати и писати. По себи се разуме колика се мрзост у деце морала јавити према учењу овога туђега језика. — 3. Познавао сам једног професора ботанике, који је дао ђацима први путу руке Џанчићеву Флору Србије, да би их по тој књизи могао научити да одређују поједине биљке и да се служе флором. и првог часа задао је ученицима да науче на памет предовор у поменутој Флори, који се може читати и разумети тек онда пошто се изуче многе и многе ствари из ботанике и из Флоре.
Деца проведу пола сахата докле ухвате шта им се говори и шта се хоће. Ово нарочито бива онда кад се