Učitelj

674 1 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

имају нове ствари да предају. Тражити од ученика да пазе на оваким часовима, нарочито кад су ти часови трећи или четврти на реду, права је бесмислица.

6. Сваки ученик мора сам да учествује у настави. Предавање треба да је тако, да се ученик сваког тренуттка може надати неком питању, неком задатку, и он се због тога мора радовати ако му се при тој пажњи у предавању да прилика да нешто ново пронађе, објасни, расветли, примени, упореди итд.

Згодно спољашње ередство за одржање и повраћање пажње у летњим данима после подне јесте устајање и седање по команди, и мало заједничко рађење гимнастике на местима итд. Друге стварчице вредне помена за оваке «случајеве јесу: учитељ да стоји на једном месту пред децом за 1—2 метра; сву децу очима држати; заћутати времена на време у предавању; прозвати немирнога да нешто понови или на нешто да одговори; Фиксирати поједине ученике; опоменути непажљивога; казнити брзо непажљивога или немирнога етајањем у клупи или ван клупе; казнити у изузетним и ређим случајевима по некога омањим затвором после часа.....

Жалосан, утисак чини на човека школа у којој нема заједничке пажње и реда. Чим уђете у таку школу одмах знате колико је сахата, т. ј. у напред можете бити сигурни да ту од рада и успеха нема ништа. Сећам сем сад добро једног старог учитеља, кога зваху „Гледстон“, и који по злој судбини беше постављен за учитеља | разреда. Кад би надзорник прозвао једног ученика да чита неки чланак из читанчице, па овај не би знао где је тај чланчић, или где ће да настави читање, онда по 3—4 ученика с леве, а по 3—4 ученика с десне стране наоколо и по 3—4 ученика преко клупа и деце полете одозго из горњих клупа да овоме покажу шта ће читати. И то тако једнако бива нити је ревизор у стању да заведе какав