Učitelj

678 ТАСНРАВЕ и чланци ом |

која нам даје знање може бити двојака: настава у стварима (Засћитеттеће) и настава у формама или облицима (Копаптеглеће). Настава у облицима не бави се самим стварима него облицима њиховога представљања, —- апстракцијама које су одвојене од ствари. Код наставе са стварима саме ствари непосредно интересују. Због овога и припада првенство стварној настави, или предметима који дају стварно знање; а не припада првенство предметима из којих се учимо облицима (Формама).

Има три области знања, којима се бави људски дух од искони, и е којима је човештво расло и напредовало до данашњега ступња. То су: Бог, човек и природа, т. ј. религија, историја и јестаственица или природна историја. Ово су три културна елемента од којих еваки има своју специФичку образовну снагу. Ово нису само прости предмети испитивања и сазнавања него су реалне. сфере живота, у које је целокупно биће људско усађено и у којима се налази све добро и зло, сва радост и жалост човечја. Шри избору наставног градива треба нам поменути на првом месту релију и чсторију, уз које иде лектира или поука у нарочитим чланцима за читање: даље иде читање класичних производа из историје књижевности, па онда долазе и сами стварни предмети (реалије). — етан с облицима припада настава из језика и математике; а у вештине долазе: певање, тмнастика п ручни радови. Је вештине (или извежбаности и окретности), као: читање, писање и цртање, јесу само спољашњи знаци за представљање или примену онога знања које смо научили, те по томе и не долазе у вештине, него писање и читање долазе у наставу о језику, а цртање иде у геометрију. |

На најнижем ступњу наставе има управо само један наставни предмет, или један једини задатак у настави, а тај је: да се пречисти и утврди круг дечјих мисли, који