Učitelj

690

РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

леп живот међу учитељима. Свађа и рђав живот, поред осталог, доносе још и душевно неспокојство.

Учитељ треба да буде пример родољубља, хуманитарности и доброчинства. Треба да буде одушевљен идејом српског ујединења. Треба да је узвишенијих мисли и племенитијих осећања него обични људи.

Учитељу је неопходно нужно да има довољно аукторитета како према својим ђацима, тако и према грађанима. Аукторитет и код ђака и код народа добива се јачом спремом, већим знањем, лепим понашањем и чистим корактером. Кад учитељ својој околини импонује потребним знањем, а уз то још је озбиљног и складног понашања и доброг владања, биће уважаван и имаће аукторитета. На свој аукторитет треба сваки учитељ добро да пази, јер од тога му у многоме зависе услови за живот и рад у школи. Ово није нужно примерима објашњавати и доказивати. И слободно, кад неки учитељ нема аукторитета у својој околини, нека бежи из тога места далеко где га нико не зна, и тамо нека се поправи и измени. Учитељ никако не треба да буде предмет грдње, оговарања и подсмеха; нипошто не сме бити спрдња сељачка, нити сме допустити да буде ичија шор-капа. Али то се никако не "може спречити својом гордошћу, претњом, и омаловажавањем простог народа, него само добрим карактером и лепим понашањем.

Али да учитељ има аукторитета, не зависи само од њега самога већ и од уређења његовог положаја, од места у чиновничкој хијерархији и од угледа и пажње која им се поклања. Учитељ треба да је осигуран у свом положају, од свих неизвесности и насртања — узнемиривања, те да се може спокојно одати свом позиву. А кад 'он једнако стрепи од премештаја, пензије, отпуста и лажних оптужаба, онда се он осећа као обичан надничар или