Učitelj

УЧИТЕЉЕВ РАД У ШКОЛИ И ВАН ЊЕ

и По

слуга, кога госа кад хоће може одпустити. А кад сваки може учитељу казати: „Отераћу ја тебе одавде“ ит. д. онда ту нема аукторитета, нема спокојства, ни рада с Вољом.

Сем тога, ради јачег аукторитета, учитељ треба да има угледан положај у држави као чиновник. Тиме ће му се дати пристојан чоложај и у друштву, који му је нужан овде ради моралног утицаја на друштво. Како заузимање пристојног положаја у друштву стоји у непосредној вези са материјалним осигурањем, то учигељ треба и с те стране да је пристојно награђен и осигуран.

Учитељ треба још да живи лепо и да се слаже е народом, а ево за што. Учитељ, све што му треба за школу, добија од ошштине. Али он није никаква власт и сила да може што силом свога положаја учинити и добити, ако општина не чини за школу што је дужна. Према томе учитељ је остављен самом себи, да ради ес општином како зна. Па кад је тако, кад се у власт и законе не можемо много надати, остаје нам још једино спасење да будемо добри према народу и да се с њиме слажемо, па да нам се чини за љубав и из поштовања оно, што треба да нам се учини по закону.

Из истог узрока и према органима државних власти треба учитељ да буде предусретљив. Да не гледа на њих с неким неповерењем, да их не дочекује, и да се не опходи с њима, с неким рђавим предубеђењем, док се што рђаво о њима не увери. Погрешно је безузрочно туђити се од ових људи. Корисније је и за школу иза учитеља, да су учитељи и полицијски чиновници у споразуму док тод се то може, и где год се то може. Сама веза службе упућује их на то.

И, будите уверени, да ћемо много што шта добити лакше и пре, ако нашом добротом тражимо на леп начин, него помоћу тужаба, власти и позива на закон. За-