Učitelj

692 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

коном можемо само подупирати оно, што на леп начин тражимо. Примера за ово ми сви знамо и имамо. Треба знати да се узалуд не каже: „Тежи атар него сила“!

Ето, драги другови, шта је и колики је рад учитељев у школи и ван ње, какве су му тешкоће за рад, и какав треба да буде учитељ човек и као учитељ.

Као што смо видели, сви ови захтеви од учитеља нису излишни; потребни су и оправдани. И то они, који се односе на учитељев рад у школи, оправдани су и потребни са гледишта педагошке науке, а ови који се односе на учитељев рад ван школе потребни су и оправдани са гледишта народне и државне потребе. Кад добро расмотримо и озбиљно ехватимо све ове захтеве од учитеља, видећемо да се од учитеља тражи да буде више анђео или светац, него човек; тражи се оно: „све за друге, ништа за себе“; тражи се, дакле, да ради доиста више за другога (народ и државу) него за себе, тражи се управо једно савршенство од човека и чиновника, али груба реалност упућује их да се владају по оној Христовој заповести која каже: „Будите мудри као змије, а невини као голубови“. Ово је Христос рекао својим ученицима пуштајући их у свет, а ми смо њихови посљедници !

Сем тога, из овога прегледа учитељског рада видимо то, да учитељ, поред своје редовне дужности има врло много тако званих моралних и јавних дужности, које учитељи, зна се, с вољом врше и на њих сразмерно много троше, без обзира на свој запостављени положај у државној служби. Даље, из овог прегледа видимо и то, да су ови захтеви, укупно узевши их, врло тешки, и да је учитељу тешко потпуно одговорити свима овим захтевима. За то је Жан Пол потпуно имао право кад је казао: „Ако хоћеш да видиш распеће мученика, насликај учитеља“!

ј | |