Učitelj

_ ФРАГМЕНТИ ИЗ МЕТОДИКЕ 665

Ја утишах и утеших мало и учитеља и ђака, па онда извадих пуну руку крајцара и динара из џепа. Метнух новац на сто па почех радити с оним учеником. Није прошло више од 20 минута, а ђак је прекрасно одговарао на сва питања сличне врете. Учитељ М. беше занемео од чуда, гледајући како онај сиромашак дивно одговараше на сва питања...... Ови примери не треба да се објашњавају.

Што се чешће понавља процес аперцепције, то се после он све лакше врши, јер се у души све више гомилају предетаве које служе као помоћнице, и које могу да прихвате и да приме у себе нов ред представа. Ове помоћне представе стоје као оно раширене руке и чекају нове представе да их обухвате, да их загрле. Отуда и јесте то, да је [ р. основне школе понајтежи, што је круг помоћних представа веома мали, и што се наставник мора спустити на ниво знања дечјег, па то знање сређивати, изједначавати и стварати потребне представе за БАРА И

Вежбањем расте моћ схватања..

Према овоме добром наставом постиже се двоје:

1. Наставом се даје „ученику читав ред нових предо = Њ_ на аи

2. Наставом ум задобија | ученик способност да нове пред-

ставе споји са "стај

рима 1 и да тако. твори + 7 редове пред-

става и увећа. своје_ знање. Наставом се дакле даје уче-

„риту теренима

нику извесна количина, знања и вежба се ученик да постане способан за посматрање, разумевање, мишљење, итд. Обе ове стране наставе зову се реална (материјална) и фор-. мална страна образовања.

Отуда: реално образован човек и Формално образован човек; реално образовање и Формално образовање. Примери: певањем се реално образујемо у толико, у колико научимо известан број световних и црквених песама написаних поетским стилом и језиком, а Формална страна образовања, која се постиже певањем, у томе је, што се певањем развијају и негују лепа осећања.