Učitelj
ФРАГМЕНТИ ИЗ МЕТОДИКЕ џ 705
појединих делова, већ морамо те растурене делове опету целину скупити, тако, да анализа и синтеза наизменично једна за другом долазе у настави.
Синтеза је противност анализе. У њој се иде од делова ка целини. У синтези сам наставник непосредно одређује склапање онога што има да се изучи. Тако н. пр:
1. При познавању завичаја (земљопис у Пр.) иде се аналитичким путем. Али, кад се на основу задобивених представа и појмова у предавању из познавања завичаја, захтева од ученика да пређе на познавање шире земљописне наставе, н. пр. на познавање целе своје отаџбине, и кад се од ученика тражи да невиђене ствари као нове појми и разуме, онда се географска настава служи синтезом.
2. Ученик може имати знања о величини углова; може знати шта су прави, тупи и оштри углови; може познавати однос линија према угловима итд. али све то његово знање не доводи га још до познавања истине: да збир углова у једноме троуглу износи два права угла. Да би ученик дошао до овога сазнања мора му сам наставник притећи у помоћ. Он мора извести ову непознату истину из познатог градива и то путем синтезе (грађења, довршивања). | |
3. Настава читања ес почетка је аналитичка. Ово траје дотле докле ученици вежбањем у говорењу не задобију знање о појединим гласовима у говору (језику). Чим пак почне настава писања и читања, где се речи састављају из појединих гласова, (или писане речи из слова), онда се овај посао ради синтезом.
6. Генетички“) ток у настави. Сем анализе и синтезе има још и генеза или гене-
тички начин. Генетичан пут сличан је синтетичком, а права
#) Од грчке речи генезис, што значи постања. %ћ 46%