Učitelj
774. __РАСПРАВЕ_Н_ЧЛАНЦИ_
Прва радња рашчлањавања зове се аналитична (анализа), а друга је радња довршивања, дозиђивања, дограђивања, и зове се синтетичка, (синтеза). (И синтеза може бити двојака: може се сасвим ново знање износити, и. пр. неки непознат предмет, нека нова ствар из јестаственице или неко ново причање неког историјског догађаја, који није ни мало деци познат, — или се пак могу изучавати
нова правила из рачуна на основу већ старих познатих
представа. Прва врста синтезе зове се настава с представљањем, а удругом случају синтетична настава у ужем смислу.)
Аналитичким путем или: начином полази се увек од множине, па се та множина раствара на поједине делове.
У анализп се, дакле, дата целина рашчлањава. Тако:
1. У очигледној настави рашчлањава се круг ученичких мисли, исправља се и уређује се.
2. Ако уочавамо гласове на некој речи гласно изговореној, или ако у изговореној реченици уочавамо речи
из којих је реченица састављена, онда поступамо анали-
ТИЧКИ. ;
д. Аналитички се ради и онда, кад се на каквом читаначком чланку изучавају различни делови реченице, врсте реченица, речи и правила језика.
4. У рачуну се ради анализом, кад се рачунска правила изналазе из многобројних примера, који се изнесу.
5. У јестаственици ради се анализом, кад се настава не почиње с највишим принципима и системама, него кад се полази од природних предмета и природних појава, па се то посматрањем и опитом проучава и отуда се изводе правила и закони. | об
Аналитичка радња једнака је с индуктивном радњом, и њоме се поглавито служимо у елементарној настави.
Али за допуну анализе увек је потребна и. синтеза, јер
се не можемо у настави задовољити само разичлањавањем