Učitelj

16 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

номе, због начина, који је пронашао, и којим се отвара један_ крајичак завесе, кроз који се може завирити у детињу душу. Ма где се унотребио 'Гајлеров начин испитивања донеће неоцењене користи како учитељу, тако и ђаку. Тим начином може много боље да се оцени неко предавање, него ма и најсавршенијим ревизијама и испитима. Кад би се тај Тајлеров начин усвојио, онда би пале не само многе надувене репутације, него би се наишло и на заслуге — које су сада скривене — код појединих мирних и непознатих, те би, на тај начин, и они добили заслужно признање. Од свега пак најглавније је то, што би предавања пошла бољим путем Из таблица, које је Тајлер изређао, види се, да се често пута, после сталног растења процента оних, који се интересују једним предметом, на једанпут. при прелазу у дотични разред, примећује рапидно опадање интереса баш према том _ истом предмету, те се, на тај начин, повећава мржња према њему. Тиме се несумњиво доказује, да је уређење појединих течајева ненормално, и, кад се добром и савесном учитељу обрати пажња на то, он ће, и преко своје воље, да прокритикује и општи наставни програм, и своје сопствене методе предавања те ће се тако потрудити да отклони све ненормалности. 'Гајлер наводи овакав пример: Из одговора ђака једнога разреда, у коме се предаје геометрија, види се, да _ су 76%, изјавили да не воле тај предмет. Кад сам дотичном учитељу обратио пажњу на то, веома се изненадио том огромном циФром. Кад је поразмислио мадо о томе, дошао је до закључка, да он предаје деци и оно, што нису у стању да појме и схвате према њиховом душевном развитку. Учитељ _ се трудио да пређе сву грађу прописану наставним програмом, а није се освртао на акт, да је то веђини ученика његових много према душевном развитку. Тај учитељ, коме _ је Тајлер скренуо пажњу на то, решио се да скрати поједине одељке, пи да пређе темељно само оно, што одговара ђачком добу и развитку. Кад су ти исти ђаци, после три