Učitelj
у колико И КАКО МОРА УЧИТЕЉ УТИЦАТИ НА ДЕЧЈЕ ЧАСТОЉУБЉЕ 699%
пуду разумних људи, треба да се упињемо, те да не дамо да оно савија главу пред племенитим пореклом чли већим богатством.
И ако нам није могућно у основној школи износити примере праве части цитирајући места из наших драма или великих спевова, ипак има доста места у разним гранама моралне литературе, која, могу дати јасну слику части; а сем тога су и ђачке библиотеке врло важна средства за развијање частољубља. И ако приповетке дечје: литературе нису тако класична дела као што су Шил рове и Гете» ове драме, ипак ове врло често доносе примере праве и лажне части. чавнога и нечаснога делања. Валепштајн и Наполеон су врло згодви: примери за показивање, како сујета п славољубље упропашћују 40века. Највећи ће се успех постићи, ако се описивање оваквих характера ослања на са свим конкретним случајевима у школи, ако га применимо на догађаје, који су се доиста догодили у томе разреду. Многи сујетни ученик. који није поклањао ни најмању пажњу учитељевим опоменама, кога ни најмање нису дирале учитељеве напомене због његове гордости, осетиће потрес силан као гром, чувши где равред једногласно овуђује характер неке личности, на коју се наишло при предавању. Тада је довољно учинити само једно наговештење, довољан је често један једини поглед на ученика, и одмах ће се приметити његов успех. На тај начин могу удружени настава и васпитање у исти мах извршити своју мисију.
Ието тако наставник не треба да пропусти да на згодноме месту уплете у своју наставу онакве примере из дечјега искуства, у којима ма у к квоме облику игра улогу част, н. пр. двобој.
Дете се најбоље васпитава добрим примерима. Наставник кул и камо јаче утиче живим примером, него они мртви характери, које: позпајемо из историје. Детету никада неће ишчилети из памети, како се понаша његов учитељ, када је част у питању. Очево поштење, чак и после. његове смрти биће не само драга успомена за дете, већ и потетрек за његов рад. С тога мора учитељ веома да пази на своју част; па и ма колико да је попустљив према деци, ако ово погреше што у односу према његовој личности, ипак и томе треба да поставља границе, и да ни у коме случају не допусти да неко удари ва његову част.
Негсвање друштвене части веома утиче на развијање частољубља Част се најбоље развија у извесном склопљеноме друштву, али наравно морамо у напред рећи, да она овде најлакше удари у страннутице. И при васпитању треба употребити то средство; ми. имамо такво помоћно средетво у традицији, која влада у свакој по родици и породичној части, из које се у школи развила тежња 3: