Učitelj

400 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

удруживањем. Ако се обоје упуте добрим путем, они ће постати у колико анђео хранитељ целога друштва, о кома ће морати водити рачуна сваки члан његов понаособ. Бојазан, да не прекорачи појмове о части, какви владају међу његовим рођацима, да се не згреши о обичаје целога разреда, те да св тиме изложи потемзху евојих друтова, — све то изоштрава частољубље у детету, и нагони га, да се влада по прописима, којима је традиција ударила свети жаг. Блато ономе учитељу, који уме своје ученике задахнути добрим друшгвеним духом; у њему ће он стећи не само јакога помоћника при васпитању, већ ће тиме и своје ученике довести дглз, да пазе на своју част — изоштриће им, дакле, чавтољубље. Позната је чињеница, да, деца много брижљивије изводе задатке, које саме себи постављају, "него оне, које им учитељ задаје. Због тога се и више упињу да до; „стојно одговоре захтевима друштвеним. Они налазе у томе извесну счаст и понос, што могу дисати таквим духом. До душе рђав је друаштвени дух у исто доба и врло велика препрека за добро школско

тваспитање. Али баш отуда све да видети, какав знатан утицај може |

он имати, и е тога учитељ треба да се потруди те да на сваки начин развије добар дух у своме разреду.

Народ је највећи круг, у чијој се средини може развити какав нарочити дух.

„Заиста је недостижан онај народ, који све ставља радосно на коцку за своју част!“ вели Шилер у својој „Јованци Орлеанци“.

„Прусе и Немац не могу нечасно да живе“, налазимо у клицању прускога краља из 1818. године.

У народима, који имају славну своју прошлост, развија се врло јак народни дух, народни понос. Са народним самопоуздањем, које се у њему рађа ради тога, што је извршио славна дела, расте и народно частољубље. А ово опет утиче силно на свакога појединога "члана тога народа: он осећа да и њему припада извесни део тога, натроднога добра, и с тога се е пуно поноса назава сином тога народа. У туђини се понаша слободније и поносније: не допушти да се најмања љага баца на његов народ јер осећа да је част његовога народа, део његове сопствене части. С тога се сваки Немац мора радовати, ашто се после Седана силно развило народно самопоуздање, а с овим и народно частољубље у Немаца. У истој се мери развија код свакога појединца тежња да се покаже достојвим сином тога великога народа, да се покаже достојним те части целим начином свога живота: народно частољубље буди и изоштрава частољубље свакога граЂанина. С тога учитељ треба рада развијања и неговања ученикофвога частољубља, одушевљеним речима да утиче на отворена, млада,

А ава задата аута ма