Učitelj

704 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

недоследностг То је један од најглавнијих противразлога регресивног пута, јер су сви доцчнији догађаји последица ранијиг — (закон узрочности — каузалитета); а предајући историју противно томе, дакле регресивним путем, не бисмо имали узрока догађајима. Кад нема, узрока догађају, може ли се онда извући поука 2

А поучавање је један од најглавнијих задатака историје и то је по мом мишљењу баш оно средство, којим се будеин развијају национална осећања, што је српској историји — аи свакој — глаВНИ циљ.

__ Мислим, да би било непотребно и даље доказивати неподесност регресивног пута у предавању историје. |

Ово не треба, разумети, да сам ја бранилац прогресивног пута, против којега говори и т. Стојаковић. На против! И ја осуђујем прогресивни пут, и у томе се потпуно слажем са г. Стојаковићем, само разуме се, из са свим других разлога,

Ако се не варам г. Стојаковић осуђује прогресивни пут у историји зато, што се ту може предавати и „одавде — довде“. То ће ваља да значити онв речи „толико обичајем утврђено, да се историја учи тако, како се пише !“ Међутим, ја држим, кад би се несавесно радило, могло би и у регресивном путу бити „одавде: — довде,“ јер ту су уџбеници!

Прогресивни пут има више добрих страна и много је боље и њиме предавати него регресивним путем, само кад би се употребила, ва она средства, која препоручује Методологија а то ву: пластичко приповедање са упоређењем и читањем народних песама.

Ово тврдим на, основу онога принципа, који мало пре споменух и рекох, да је он најважнији противразлог регресивном путу у предавању историје.

Међутим, ја сам противан и строго прогресивном путу, а регресивном још више. Онда, излази, да мора имати неки трећи пут, а тај је предавање историје путем тако званих „концентричниг круова“. Центар ових кругова био би, разуме се, српски народ, а перисерија — додир, сукоб српског народа с околним непријатељским народима, из којег би се (додира) имала извући поука и истаћи

узори, који би утецали на буђење националне свести и били покретач "тежње ка остварењу заветне мисли срџске.

Поступак при предавању историје путем „концентричних крутова“ био би у главноме овај :

Први круг. У најкраћим потезима, прећи све периоде српске историје. Ту би се имало само натоменути, да Срби нису од вајкада живели у овим земљама, већ су се доселили из земље, зване Гали-