Učitelj
[
ДЕВАТА У НАЧЕЛУ 105
ције; и да су — настанивши се овде створили државу (а појам државе познат је из Ш. р.) којом су владали владаоци, који су се називали: жупанима, краљевима, кнезовима, царевима и деспотима,. упоређујући са оним, што је деци познато из саделињости. (Да је данас“ владалац краљ и т. д.). :
Други круг. Пошто је деци из 11 р. познато (ако је добро пре--
давано — што се претпоставља) како је Милош Велики створио и: ослободио Србију од Турака, то одмах — полазећи од начела да „старо знање треба довести у вези с новим“ — треба, упоређењем пре.
давати деци, да су и Срби доселивши се у ове земље имали непријатеља, који су их хтели потчинити; и који су их и потчињавали. Ну, владлоци српски, који су се називали жупанима, тежили су и радили, да се отргну испод туђинског јарма (као Срби под Милошем“ од Турака); и да су радили, да уједине сва српска племена.
Споменути Часлава (упоређење е Милошем Великим). Али неслога српска (поучавање) није дала, да се та намера српских владалаца оствари (упоређење се неслогом ерпском 1813. г. јер је то деци познато из Ш. р.). Споменути ону борбу и међусобно протеривање орпеких владалаца; а нарочито истаћи Бодина и његову борбу са стричевићима.
Разуме се, да би се у овом другом кругу имало прећи и кул: турно као и верско стање у доба жупанијско. И то ће се радити по начелу, да, „старо знање треба довести у везу с новим“:
Деци је већ познато из 11. р. да смо ми данас хришћанске: вере, и одатле полазећи, упознати децу с тим, како су се Срби доселили у ове земље као незнабошци и како су примили хришћанство. Не сме се не објаснити и птеменски живот као и обичаји ерпокога народа у оно доба, држећи се свуда упоређења са познатим..
Ово би се могло прећи у неколико предавања.
Трећи круг почео би творцем прве, јаке државе српске, — почео“ би с Немањом. Упоређење с ранијим жупанима и Милошем Великим, јер ова два српска владаоца имају еличности по задатку, који су имали извршити, а и по тешкоћама, које су готово сличне. Опширно“ изнети Немањине заслуге и рад на утврђењу хришћанске вере. (Споменути и Св. Саву. Читати песму: „Куд се деде цар Немање“ благо).
Четврти круг обухватио би укратко рад на снажењу српске“ државе до највишег ступња -- до Душана, на чијем се раду треба. дуже задржати.
Истаћи што боље моћ српеке државе под Душаном и њено ује“ дињење, све упоређујући. Сјајним победама Душановим одушевљавати;