Učitelj
406 “ РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
ученике за славном прошлошћу српском. (Развитак националне свести и поноса). Читати народне песме. Извести закључак: Да је се Србија до смрти Душанове непрестано снажила и увећавала, док вије постигла ступањ царства. (кулминациона тачка у народном развитку). Навести разлоге, (елога) којима ћемо се поучити.
Џети круг обухватио би нагло опадање српеке државе по смрти Душановој, наводећи разлоге и узроке (хеуристичким методом) и
доћи до Жосовске битке и кнеза Лазара. То би био најважнији догађај, у коме би се оличило труло стање српске државе због неслоге.
Читати народне песме. Упоређење. Затим само напоменути животарење ост.тка српске државе под Ђурђем Смедеревцем и к"начну пропаст 1459, г. Изнаћи узроке пропасти (поучавање).
Шести круг обухватио би Стање Срба под Турцима, — " робовање, ускоке и хајдуке до [. устанка Овај би се круг обрадао монографеки т. ј. за догађај (робовање) везивале би се личности, које делају (ускоци и хајдуци). Они пах остали кругови обрадили би се (биографски т. ј. за личност (владаоца) везивати догађаје, којима је владалац покретач.
У овом кругу нарочито читати што више народне песме (ути: дати на Фантазију и развитак националних осећања).
Овим ће учинити, те ће сву светлијој боји изнети мукви патње, које су Срби подносили од Турака и тиме развити у деце љубав ка патницима — раји — а мржњу према непријатељу Турчину.
После овога дошли би даљи, шири кругови, где из пет-вековног
· ропетва 1. и П. устанком ниче слобода. Тек овако радећи могла би се у пуној светлости изнети наша најновија историја и њени узори; тек тада би деци било појмљиво, зашто шака људи устаје и ратује са моћним и силним царевима турским, који дижу многобројну војсву „да умире рају“. Тада ће тек Српче осетити радост због победа Милоша Великог на Љубићу, Дубљу и т. д) тек тада ће осетити радост што кнез Михаило добија градове српске з независност, јер зна патње српске, оно их је осетило заједно са народним гусларом... ...
Тако извести до најновијих дана и напоменути српску заветну миса0......
То је пут „концентричних кругова“. Но, неко ће рећи: „Није шија него врат“. Приметиће неке сличности овога пута са прогресивним. И ја то не одричем. –
И у овом путу предавања историје иде се хронолошким редом и то је сличност, а остало — различно је!
И ја мислим, да је овај пут понајбољи.
Ево разлога:
ар ка а ње ара га Ји