Učitelj

708 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

Да ли ће бити више механизма при учењу историје регресивним путем, или путем „концентричних кругова“, остављам друговима да оцене. Само ћу се морати задржати на овој речи „механизам“, зато што се она рђаво тумачи; а не сумњам, да је и г. Стојаковић криво разуме. Механизам у настави зове се учење без разумевања садржине. То је појам речи „механизам“. Међутим, многи „механизмом“ зову и оно течно, логичко причање научених чланака, који су методички обрађени. То је погрешно мишљење. То није механизам, већ. „механизирање“, а оно је врло важно. Тим механизирањем утврђује се наставна грађа и постаје дечја својина, што и јесте главни циљ наставе. Нема ли механизирања, нема ни сређена знања; а без овога опет нема мотива, који би били мотори наше воље. И сад настаје питање: где ће бити више механизма — у регресивном путу, или путу „концентричних кругова“ 2

Да не би изгледало, да избегавам одговор, то ћу одмах и одговорити. — Нема спора, да ће бити више механизма онде, где се мање примењују дидактичка начела. То је одговор безпристрастав и објективан. А у ком су путу мање ПРО. дидактичка начела 2 Нека оцене другови.

Једино, што бих додао овој „Дебати у Неа то је појимање времена, о коме г. Стојаковић исцрпно говори и као да му је то понајглавнији разлог, са којег препоручује регресивни пут. Он вело: „Међутим неприродно је ово како се данас ради, казивати деци прво оно, што се десило пре 13 векова, па тек онда причати, како су се претци наши пре сто година дигли на Турке. Ову неприродност као. да не увиђају ни учени доктори — педагози.“ И ту критикује г. Стев. М. Окановића.

Истина је, да се време у тако дугим периодама не може јасно и правилно схватити; али је истина и то, да се деци млађих разреда предаје Наука Хришћанска где се о времену и не води рачуна. Обично се каже: „пре много година“, „у старо доба“ ит.д. И поред тога не може се тврдити, да се тај предмет механички предаје: Године и појимање времена у причама из Науке Хришћанске допринеле би јаснијем схватању, али никако се не мсже тврдити, да је то. услов #пе дпа поп, као што тврди г. Стојаковић за Историју. Најзад. ако пристанемо и на то, да од разумевања времена зависи успех и. разумевање, онда зашто не војевати против механизма ми у Науци Хришћанској, већ само у Историји% Г. Стојаковић је и то сметнуо. «с ума кад вели: „И до данас је Педагогика успела, да настава, готово свих предмета у основној школи буде рационална, т. ј. да ђак њ