Učitelj

114 __ ЧЛАНЦИ И РАСПРАВЕ: писање поглавито у |. р. (а тиме следствено за што не ваља ну оста. лим разредима основне школе). “

Данас се писање и читање у Тр. не да замислити једно бег другог. Читање и писање чине једну целину у | разреду. Све ште се напише треба да се прочита и обратно. Џа ипак ретки су изу зеци где се оно подједнако обрађује. Свуд се готово учи више читање а мање писање, те по томе није никако чудо што писање не ваља.

Данас зко ђаци 1 разреда испишу 2—8 прописа, мисљи се, да ву много писали, а има много школа, где се не испише ниједав пропис. И ту је писање за свагда процало. Али и писање прописа. има своју припрему, то је џисање на табли и таблипи, које треба што раније почети, и тек кад се рука на њима довољно извежба,. треба приступити писању прописа. Што пре то боље. Није истина да писање прописа нв ваља почињати у новембру. Само ако нема довољно вежбања на табли и таблици, онда ће на хартији бити горе. Они који лепо на табли и таблици пишу, постепено ће се извежбати да и на пропиву лепо пишу. Разуме се, да еу велике тешкође научити децу ла лепо питу и на табли и на таблици и на пропису, али је само у 1 р. могуће те тешкоће савладати. Многи мисле, да црте, слова и речи не треба на пропису писати већ реченице. Они греше. У [ разрељлу мора се пропис писати цртама а речевицама 3завршити. |

"Од онога доба кад се почео метод шчитавања уносети у 1 разред, да се њиме читање учи, од тада ћ писање не ваља. Метод шчитавања није никакав метод природан и добар, којим треба почети читање у 1 разреду. И чудновато, да њега уноси човек, који са бпенсером тврди: да је природни метод сваног иредмета онај, који га је човештво· обрађивало. А зна се, да се читање није никад учило шчитавањем.... . 5

Садањи пак буквар, који је за основицу узео штампана слова. још ће гору реакцију учинити 1.) што се шчитавањем врло тешко учи читање и 2.) што нигде нема писаног текста, да с њега деца у почетку преписују и да се на њ угледају. Зар се овим букваром званично не упућују учитељи да више обрађују читање но писање 2

Не знам како је могло нобедити мишљење, да је са штампаним словима лакше учити читање, и да се штампави текст више чита и већу практичну вредност има. Истина је, да се књиге и новине не штампају писаним словима, аљи је и те истина, да се што се налази: у књигама и новинама било је написано писаним словима, а не штампаним. Још је истина, да се сва остала радња, и званична и приватна — и на суду и на путу — врши рукописом, а не штампани