Učitelj

1 ЗА ШТО НЕ ВАЉА ПИСАЊЕ 11» словима, те је за практични живот писани слог важнији од штаме паног. Ко ће у ово сумњати 7

Дакле, ја тврдим, да метод писања не ваља за то, што ни ме– тод читања ме ваља (ако се у опште то може двојити).

Напред рекох, да метод шчитавања није никаки метод, којим треба почињати читање у [ разреду, а да у њега много не полаже ни сам Јовић, доказ је његова Слеварица. Својом Словарицом приказао се учитељству као искрени друг. Да њу није створио, он би још тежи грех учинио, но то је учинио узевши за основицу штамо пана слова. Јер заиста, да је могуће шчитавање како се предлаже). за што ће онда Словарицаг Џраво је имао. Критичар кад му је замерио, да се циљ Словарице не зна и ла за њу није написао упутство (али није имао право што је на суд ишао). Ако она служи 3% растављање речи на, "ласове, онла за што се слова пишу и слажу речи 2 Зар све то није лепше усменог Јовић је у Упуству обележио како се са њом ради. али вије казло што је главније: Колико треба да траје рад на Словарици% За то многи њу или просто са свим прескоче или је овлаш пређу, па им је за то тешко, врло тешко, шчитавање.

Да не би неком изгледало, да безразложно нападам на метод шчитавања, морам о њему још ово рећи. Њим се не постиже никака саморадња, већ се по читавз часове (дане и жесеце) врши дресура на ученицима и тако запамте да шчитавају. Знам неке своје дру_ гове, који се сматрају као мајстори у шчитавању, па и они тако раде, Код једних се чита таким дизањем и спуштањем. као да „удара море о брегове“; код других опет са таким отезањем и развученошћу, као да душа изилази, а нигде нема природног сливања и спајања. Трагови таког шчитавања (читања) не могу да ев изгладе ни код ученика ТУ разреда!

По себи се разуме, да код шчитавања одузима оволтко времена, да о писању не може бити ни речи. Није довољно да се слово рашчлани и покаже, већ то треба сваки ђак пред учитељем да по“ нови и на таблици да се дугим вежбањем утврди, а то је немогуће · кад се код шчитавања имају ове радње да изврше: 1.) разговор о предмету, 2.) анализа речи, 3.) познавање и писање слова, и 4.) шчи-· тавање. Нека се шчитавање једног слова врши за два дана (или. 3—4 часа) ипак се не може постићи да ученици и лепо слово пицу јер је свакад главно шчитавање, па ако оно тешко иде, а кад се без“ довољне припреме њему приступи (као што и бива) онојош и теже бива, то св на писање слабо ко и обзире, а нарочито сад, кад је 3» питање узет штампани текст.