Učitelj

за што не ваља писање 417

онда се може приступити читању на слогове, као другом ступњу чи"тања, а то је за 1 разред доста; а тако је садањи програм и одредио да се шчитавањем заврши читање у 1 разреду, а не да се с њиме шочиње, као што метод шчитавања препоручује. Дакле, вара се ко мисли, да је шчитаваље могућно чим се деца са два слова упознаду и да треба тако учити децу читању. Деца морају најпре да читају глас по глас, па кад сврше сва слова, онда да пођу један корак даље читању на слогове...

Пређе се овако смело радити само на ризик, по цену оцене, јер ревизија и у 1 р. тражаше „брзо“ читање! Ретко коме могаше се доказати, ла то брзо читање у 1 р. не ваља, п ако најбољи сведок беше ГУ раз. који лошије од | читаше! Али сад и сам програм иесжкључиво тражи само шчитавање у | р., те с тога се не треба плаштити од оваког спорог рада.

Има много наставника [ р. који мисле, да су много изгубили ако већ у септембру не почну упознавати децу са словима, и ако „по несрећи“ до Божића не сврше букварски део, они не умеју да се утеше... Али, нека буде сваки уверен, да се неће ништа ни изгубити нити што пропасти, ако се иде овит редом: два месеца очигледна настава припрема, један месец рад на словарици и један "а зачитавању букварског деља, а остало време на читање „читанчице“. Овај ред не треба прескакати и брзати, па ма кад се почео рад у 1 разреду. Свако брзање у овом послу води неуспеху.

Чуда ради нека буде и овај пример забележен, који није усамљен. У једној вароши елучајво сам посетио Т раз. око 25 августа, и на своје велико изненађење нађох наставницу, Која учаше децу дељењу речи на гласове и слогове... Кад сам јој приметио, да јеи сувише поранила, она ми одговори: „Све радим по упуству г. Јовића!“ Нисам је могао убедити да је на погрешном путу, а и како ће бити, кад све ради по упуству! Она је узела упуство, па је редом ишла и за десетак дана дошла до реч — слог и реч — глас...

Као год што је Чутурилово упуство многе завело на странпутицу, да трећег дана дају деци појам о реченици, речи и слогу; тако је и Јовићево упуство својим почетком многе преварило те мисле, да вишта више не треба радити но што се ту налази! Упуство је Јовићево и јасно и кратко, али је непотпуно. Има прилично празнина" „Дебро би било, кад би их само напоменом обележио и наставницима на њих пажњу скренуо. У старом програму прва тачка из српског језика у [ разреду била је: „Вежбање у говорењу у вези с посматрањем предмета из најближе окодине, према приликама и месту где је школа.“ Садањи је програм ову тачку боље распоредио. Нека.