Učitelj

14

тробојна француска застава. Школе им нису отворене као јавне баште, већ је свака затворена, и ко у њих хоће да уђе, звони, и вратар или вратарка, помоћу нарочитог система из своје одаје отвара му школску капију. Ова је предострожност веома потребна и практична, да у школу не може ући ко год хоће и узнемиравати децу. Школски вратар свакога види и пред својим вратима зауставља (све седећи) и пита камо жели и кога тражи.

Унутрашњост њихових школа веома је подесна и хигијенска. Учионице су простране, чија површини износи "60 кв. м., висина 4 метра а ваздуха у њима има по 334 кубних метра, тако, да на свако дете долази по 8, 10 и 12 буне метара ваздуха.

Проветравање (вентилација) је у свакој учионици савршено и оно се помоћу једног канапа произвољно. удешава да буде веће или мање. ИМ сами су прозори на учионицама врло згодно удешени за проветравање, а ипак да. деца не буду изложена промаји.

Грејање учионица врши се помоћу централног грејања - тако, да све учионице имају једну исту топлоту (13 или 149 ТФ) у целој згради. А у нас деца која седе близу пећи прже се, а она друга што су од ове удаљена мрзну се. У неким нашим учионицама топлота је 20— –22' Кау другим 8,9 или 10 степена !!>

Важно је напоменути да нисам нашао ниједне учионице у којој не би било термометра. Ти су топломери много боље, чвршће и практичније намештени, него што. је то у нас обичај. Али ипак нису уковани у нарочити ме"тални оквир, као они што сам их видео у Берлину.

· Школске су им клупе особито добре; све су удешене за по два ђака и врло разне висине, управо како за које дете и треба. Мања деца имају ниже скамије а већа више.

Ниједно дете не седи погурено нити му у скамији висе ноге. Кад учитељ нареди да деца устану, она онда само иступе по | корак лево и десно и сва стоје право. Наше клупе, нити су удешаване за разне узрасте ђака нити се у њима деца могу исправити као што треба. Многој нашој деци висе ноге у скамији и то децу замара. За леђима

свакога њиховога ђака има удесан наслон и онда и није