Učitelj
499
моћник при уклањању сметња, које стоје раду на путу, онда није довољан један преглед школа у години. С једним прегледом он је туђинац у њима, а међутим потребно је да је потпуно упознат с бићем, знањем и радом учитељевим. По томе он треба до краја школ. године више пута да обиђе сваки разред, присуствује раду у свима предметима, с учитељима обавештава о наставним методима, а ако устреба и сам да држи предавања. Млађе учитеље треба да шиље у школе познатих добрих наставника, да их позива да посећују туђе школе, конференције и да на њима они износе своја опажања.
За усавршавања у наставном методу веома су корисне чешћа угледна предавања, пошто жив пример има најјачи утицај. У предавањима треба да буду заступљени сви предмети. После предавања треба да се поведе разговор. Један или два критичара по утврђеном реду дају свој суд. Они цене: а) утисак разреда у опшлае (школска молитва, држање и ред ученика, говор и учешће њихово у настави, занимање појединих група и т. д.); 6) дросање учитшељево (јачина и топлота његовог наставног тона, начин стављања питања, правилност говора, штедња у речима, исправљање дечјих погрешака и т. д.); в) наставно градиво (избор задатка, стварна правилност, смишљено распоређење ит. д.) и г) наставни метпод (припрема новога и везивање за познато, очигледно представљање употреба наставних средстава, везивање са сродним градивом, поуаздано примењивање и т. д.). За тим сваки слушалац износи своја властита опажања. После предавања треба чешће износити кратка методска начела за дотични предмет. Само онда, кад се сви обавесте и сложе може бити јединства у наставном поступању.
4) Руковођење конференција. Дани у којима се држе конференције треба. да су за школ. надзорника дани радости. Ту се он састаје са својим милим сарадницима. Долазећи у интимне додире с њима, он сазнаје њихове жеље и шта се у погледу школе збива у њиховој околини. Конференције треба, приређивати у среском месту годишње неколико пута и у окружном један пут. Среске конференције могу бити у данима одмора, како школа не би дангубила, Трајале би највише по 8 сата. Оне више служе методском усавршавању, а окружне више загревању за заједничке интересе и упознавању учитеља између себе. Сталан дневни ред на конференцијама био би: 1. предавање, 2. методски разговор о њему, 3. саопштења и разговор из области администрације, 4. питања, жалбе, предлози из средине чланова конференције и 5. теоријске расправе. На окружним конференцијама треба избагавати читања дугих расправе а дати више маха сло- · бодној речи и измени мисли. Сваки члан мора суделовати.
5) Побуђивање на дужовну радљивост. Целокупан рад школског надзорника треба да иде на то, да олакшава учитељу посао у школи, да му исти омили, да води бригу о учитељским духовним и привредним интересима и потпомаже морално религиозно и привредно васпитање народно. То пак све он може само онда, ако успе правилно да покрене духове. Развитак и напредак је само онде, где владају тежње и живот, а само у духовној радљивости лежи јемство за успех, да се учитељ уздигне духовно и исине на виши ступањ у друштвеном и материјалном погледу. И сав рад школског надзорника треба да је упућен на ту средишну тачку. Осим већ наведених срестава, ваља створити још неке покретне силе за духовну делатност, треба створити окружну учитељску
Х 5