Učitelj

693

основну школу, то ћемо се мало више задржати на првој реченици у напомени, којом нас Г. Раша Митровић оптужује.

У опште, познато је да би се задатак могао решити, мора да буде познат известан број погодаба. Према броју погодаба задатак може бити:

одређен, у коме је дано довољно погодаба. У основној школи решавају се задаци, који имају једно једино решење;

неодређен, у коме је мање погодаба. Неодређени задаци имају бескрајно много решења;

преодређен, у коме је вшше погодаба. Преодређен задатак у опште не може се ни решавати.

Горе поменути задатак је одређен, а ако би изостала једна погодба, на пр. број женске деце, онда не би био одређен. Није потребно остале задатке наводити и то понављати.

И ако г. Раша Митровић шверди да сви ши задаци нису одређени, ипак ми Тврдимо да су одређени.

Према томе, овде може бити ово:

прво, или су задаци неодређени, као што тврди Г. Раша Митровић, и онда смо дрске незналице;

друго, или су задаци одређени, као што ми тврдимо, и онда смо ми у праву, а

шреће, — ми пе можемо да нађемо нешто треће.

Остаје да Г. Раша Митровић докаже истинитост свог навођења.

Раније смо рекли да неодређеним задацима није место у уџбе6) цима за основну школу, те смо се и нехотице огрешили. Заиста, у први мах нисмо то могли наћи ни у једном Ууџбенику за основну школу, међутим доцније смо нашли неодређених задатака у Рачуници за ТУ разр. основних школа, од Г. Раше Митровића.

Овде ћемо навести неколико неодређених задатака из Рачунице Г. Раше Митровића, и то ради примера за такве задатке:

а) стр. 30., зад. 1: „Колико ће литара воде попити једна биљка, док отежа 150 кграма“ 2

Овај би задатак могао бити само тако одређен, ако биљка задржи сву ту воду, — иначе је требало казати и колико литара воде „попије“ једна „биљка“ док отежа за један килограм или пешто томе слично. Код задатка нема никакве више погодбе, а биљка ваљда неће задржати сву ту воду, зато је тај задатак неодређен .