Učitelj
701
љеник и количник имају једнака имена а делитељ има друго пме; а у другом случају дељеник и делитељ имају једнака имена а количник друго име. Јер, одкуда би се могло рећи именовани бројеви, кад је један од њих 3 неименован!!“
Из овога се види, да је Г. Раша Митровић мишљења, да су дељеник п делитељ п количник — увек и у једном истом задатку — именовани бројеви. Не треба се обзирати, што делитељу или количнику даје друго име, већ је главно да су у исти мах све троје именовани бројеви.
У уџбенику је на примерима показана једна машемашичка истина, која се може очигледно примерима деци показати, а коју деца у првом разреду могу појмити и морају знати. |
Што се тиче тврђења у реферату Г. Раше Митровића, оно се мора сматрати као машематичка немогућност, а о очигледности извођења не може се ни помислити.
Ми не можемо и не смемо веровати у такву могућност, да има ма где учитеља који оваке п просте математичке истине не знају. Не бисмо смели веровати, да и Г. Раша Митровић то не зна, да није сам то рефератом потврдио. Слободно се сме рећи да ово „правило“ Г. Раше Митровића неће никад имати следбеника, — па и он ће га сам морати напустити.
Не сме се ни помислити, да се једна математичка истина може мењати према узрасту деце. Математичка истина остаје увек као таква и за малу децу и за свакога.
При извођењу математичких истина, које су потребне малој деци, мора се обзираши на дечје схватање, те према томе: употребити погодне путове, којима се до те истине долази; при ксказивању истине употребити такав склоп речи у реченици, те да та истина не изгуби своју суштину.
Све ово помињемо, што Г. Раша Митровић не мора нама веровати, већ се о дељењу именованих бројева и о другим својим напоменама може уверити из других несумњиво добрих уџбеника'.
1 Препоручени су и употребљавају се ови уџбеници у гимназији:
Арштметика за први разред гимназије, од Др. Ф. Мочника, превод. Ст. Давидовића (у издању од 1897. треба прочитати стр. 41. п 52.),
Аритметика за први разред-тимназије, од Др. Ф. Хочевара, превод Ђ. П. Рокнића (у пздању од 1905. треба прочитати стр. 16. и 25.)
Арштметика пи Алгебра за више разреде средњих школа, од Др. Ф. Мочника, превод (еа 24 издања) В. Димића (треба прочитати стр. 19., 25. п 26.)
За ппеце ових дела неће се моћи рећи, да нису зналп математику п методику. ј