Učitelj
730
напоменама гл. референата. Питајте данас ггг. учитеље | р. па ћете чути негативан суд о новој и жаљење за „старом“ читанком.
Нисмо ми противни примању уџбеника и после поправака. Али такво примање, по нашем дубоком уверењу, може аи треба. "да вреди само за уџбенике појединих писаца, који своја дела салш нуде Г. П. Савету на преглед и оцену, а никако и за онај уџбеник који се подноси на стечај и који је релативно као „најмање неупотребљив“. А ево зашто: г.г. референти су судије; они доносе пресуду 0 овом или оном уџбенику и без саслушања писца. Оцењујући какав приватан спис они износе и своја гледишта, па, мотивишући своју пресуду јаким, по њихову гледишту, разлозима излазе пред Г. П. Савет са предлогом: да се дело може примити с тим, ако га писац дотера и поправи према њиховим напоменама. Гл. П. Савет усваја те разлоге и тиме оснажи пресуду гт. референата. Дело се враћа писцу, а овај га дотерује и исправља. То му је сад лако учинити, јер су му сами гл. референти утрли пут својим гледиштима и разлозима. Ствар веома добра и хвале достојна. Друкчије би требало поступити са делима поднесеним на стечај. У овом случају требало би се, по нашем мишљењу, држати овога начела; ако ниједан од поднесених уџбеника пошпуно не одговара расписаном стечају, онда треба расписаши, поновни. стечај.
Према томе сасвим је правилна одлука Гл. П. Савета којом не усваја мишљење гл. референата за Српску Читанку за Мр. сновне школе, већ је одлучио: да се распише поновни стечај и ако је неоспорно да је једна од тих читанака била релативно најбоља, т.ј. „најмање неупотребљива“, како и сама гл. референти веле у своме реферату. |
Овакве супротне одлуке донесене поводом двеју истоветних реферата — даје нам повода мислити, да је једна од њих неправилна. Јер се никако не може правдати мишљење: да се „најмање неупотребљив“ уџбеник враћа писцу на поправку да би се о њему доносило накнадно решење. На основу чега се то право поправљања даје само једноме од конкурената, а осталима не, кад и њихови радови ни по чему нису далеко изостали иза „најмање неупо-_ требљивог“ списа. За што не дати могућности свима конкурентима да се поново такмиче, кад су им ггг. референти изнели своја гледишта по којима треба да се управљају; зашто им се одузима могућности да се бране од напада гл. референата>