Učitelj

| | |

131

Требало је, дакле, или дефинитивно примити једну од поднесених читанака (реч је о Словенској Читанци) ако је у свему одговорила стечају, или, ако такве нема, расписати Поновни стечај, као што ја Г. П. Савет урадио у неколико прилика.

Бојазан, да се поновним стечајем не изгуби и онај „најмање неупотребљив“ спис, неоправдана је. Јер, не само да ће тада „најмање неупотребљив“ спис куд-камо надмашити своје прво издање, него се још може десити да се појави нов спис који ће надмашити све остале А та је претпоставка врло могућна кад се има на уму, да ће образложена пресуда Г. П. Савета бити позната свима и свакоме, па ће писцима бити лакше да се оријентишу. А то би, у главноме, било и потпуно оправдано, јер би то била нека врста вишег суда од кога би писци тражили задовољење. Јер и гледишта г.г. референата могу бити неоснована и нетачна, као што ће бити случај баш с овим рефератом.

Како ствар о Слов. Читанци још није дефинитивно свршена надамо се, да се одлука о истој још може и поправити. Нека се за овај мах не испуни наше надање; нека наши разлози и не буду мерило за правилно решење питања о поновном стечају, ипак ће

ти разлози бити прави компас за будуће стечаје, а нарочито за

после пето-годишњег стечаја за Слов. Читанку, кад овој, ако буде примљена, истече рок по пропису члана 17. „Правила о штампању уџбеника“. -

Све несугласице које довде напоменусмо последице су ових недостатака:

1) Што није израђен програм. Крајње је време, да се према новом закону (чл. 78.) и приликама шесторазредне основне школе пропише и програм за исту, па тек онда да се приступи откупљивању уџбеника за поједине предмете. Велика је грешка, по нашем нахођењу, што се пре израде програма расписује стечај за поједине уџбенике. Шта ће бити са скупо откупљеним уџбеницима, ако би се програм израдио после године — две данар Неће ли се опет расписивати стечајеви и опет скупо плаћати поједини уџбеници написани по новом програму

2.) Што нису израђена правила за Писање уџбеника. Ова тачка важнија је од промене програма. Да су претходно израђена правила за писање уџбеника; да је у њима дословце описано како треба писати уџбенике, т.ј. да су истакнути главни принципи, онда не би могло бити разноврсних гледишта при оцењивању дела до-