Učitelj
212
Идеја о употреби извора у историјској настави прешла је из виших школа у народну школу и то пошто истаче њену важност Цилерова Школа. Ова идеја задоби много пријатеља, када покојни Алберт Рихтер, директор у /Лајпцигу, године 1888. издаде свој „ОцеПепђисћ“.
Као извори могу у првом реду послужити остатци из прошлости, били они т пашга или у слици: стари новци, печати, пергаменти, знамените грађевине и друго. Њима се придружују сви писмени документи: старе правне уредбе (законици), уговори, повеље, наредбе, прокламације, едикти, суђења, позиви, војне уредбе и т. д. Ово су историјски извори у ужем смислу. Ко буде под именом „извори у историјској настави“ замишљао онај научни материјал за народну школу, који је потребан стручном историку, тај ће се одмах противити њиховом увођењу. Али је још Алберт Рихтер доказао у својој поменутој књизи, а после њега и многи други, да се поред историјских извора у ужем смислу могу и морају узети још и многи други.
У оцени пак њихове вредности сасвим су друкчија гледишта научника, испитиваоца, од гледишта педагога, пошто неки извори могу бити за научника од врло велике користи, а опет да су за народну школу без икакве вредности. И обратно, може бити неки извор без вредности за научника а да је за школу од врло велике користи. Не сме се ценити једино историјска вредност, него је меродавно педагошко гледиште.
За народну школу могу послужити као одлично сре-
ство поред поменутих извора, из којих писац истражује прошлост, још: дневник каквог занатлије о догађајима, епске песме, било народне или да су производ песника, у којима опева догађај; писмо неког војника упућено родитељима, у коме описује известан бој. Исто тако као извори могу послужити: Мемоари, аутобиографије, приче, романи и 1. д. Ово би били извори у ширем смислу. Из поменутих извора као из какве илустрације ми сазнајемо односе појединих друштвених редова, како је у ранија времена суђено, какве. су припреме биле за ратовање ит. д.
Значај и употреба извора налази свога ослонца у пе-
дагошким начелима. У првом реду они се препоручују јер одговарају начелу очигледности. Ма како да се само по