Učitelj

246

материјалним инмшересом при опредељењу правда воље, а други је био незаинтересован; први је имао само себе у виду, други је хтео несебично. (Ови примери репрезентују две назначене врсте вољних мотива.

Да се задржимо прво на вољи прве врсте. Овде се истиче питање: да ли воља има пријатне, корисне или штетне последице за онога, од кога произлази» Воља се, дакле не цени само ради себе, већ ради онога, што ће се њоме достићи, дакле посредно. Ако ко процењује вољу једино · с погледом на пријатност или корист, онда он стоји на становишту еудемонизма. Еудемонизам је кад неко чини добро ради задовољства, или кад неко тежи да буде у добрим односима са околином, што би му донело користи (добар глас). Таква воља нема никакве моралне вредности. Тако исто ко зло избегава само стога, што се боји Божје казне, а добро чини зато, што се нада награди у будућем животу, тај је сасвим далеко од правог морала. (Он се тада налази тек у предворју његову. А да ли се добро не чини ради своје сопствене вредности и из уверења, и не престаје ли одмах бити морално добро, ако произлази из других којих мотива» Оно што се мешањем божанског ауторитета с мотивима моралнога дела добија у психолошкој акцији, то с друге стране губи у чисто моралној вредности делања.“ Еудемонизам лако прелази у егоизам. Ово бива, када се штети добро другога ради свога властитог добра. Пошто "се код еудемонизма жудња везује с „материјом“ (као узроком вољеј“, извесним објектом, који ономе, који хоће треба да да здравље, задовољство, то се онда говори о материјализму у етичком смислу“ који се не може мешати с материјализмом, који пориче егзистенцију духа.

Чисто морална воља изложена је у горе наведеним примерима (бар у колико је можемо ценити по духу). Самарјанин се није питао: „Хоћу ли од своје воље имати користи или пријатности>“ Није се, дакле, обазирао да ли вољом може штогод за себе постићи, већ је вољу 00 себи

1 Ваџаиј, Гле Велећишсеп л1асћеп КеПојозњаћ пра 5 Шећкећ еје. Пеп1веће ВЈ фег Тит ега. Џпбегг. 1877., стр. 88.

2 Руобљасћ, КећелопзрћПозорћје, стр. 148.

8 Кат,, Ктшк дег ргакб. Уеглпш , стр. 38.

# ет, АПсетејте рћи. ЕбшК, стр, 57.