Učitelj

573

ниту, потпуну и јасну слику своје методе, која се већ почеле ширити свуда. А позивајући те за послове школске, ми не мислимо да те одвајамо од оних виших, којима ти посвећујеш своје године старости на опште добро целога човечанства. Него хоћемо да ти учинимо радост тиме, што ће ти наши научници, управитељи и учитељи, помагати да се изведе оно што ти твојим новим методом желиш да постигнеш. “

И Коменски се одазва овоме позиву. На Св. Тому исте године крене се из Лисе, и 24. новембра је пред многобројном и најодабранијом публиком угарском држао сјајну беседу о значају духовнога просвећивања омладине и народа, о разлици измеђ варварских и културних народа и о начину како ће се просветити сав народ. И од овога часа па све до 1655, 2. јуна, када је опет овако свечано на овом истом месту држао свој опроштајни говор, Коменски се сав посветио уређењу школа у Угарској и уређењу једне угледне пансофске школе у самом Парош-Потоку.

Испуњен тако великим идејама, одушевљен тако племенитим тежњама, обогаћен толиким искуством и дидактичном спремом, а разочаран у толиким надама својим, изнурен толиким напорним радом. обрван толиким недаћама и патњама и својим личним и једнога народа свога, већ старац од шездесет година, Коменски се сада са свом преданошћу лаћа посла, којим је мислио да на самој пракси барем у маломе изведе оно за чим је толико тежио целога живота свога. ИМ рад његов за ово четири године у овој школи и у Угарској остаће знаменит не само у културној историји Угарске него и у свој историји васпитања човечанскога. Говор о овоме одвео би нас на две стране: на рад Коменсков око реформе шкдла у Угарској и на уређење саме шарош-поточке угледне школе. Главне тежње на оној првој страни могу се видети и из његове Велике Дидактике, а рад у овој другој би нас интересовао много више. Али се ми ни овде не можемо упуштати у толику опширност. Циљ једне кратке биографије не допушта ово. Зато ћемо поменути само оно што је најпотребније.

Школа у Шарош-Потоку била је новина не само у Угарској него у Европи. Она је била уређена потпуно по

Учитељ 38