Učitelj

123 ПРЕГЛЕД НАСТАВНИХ СРЕДСТАВА

(Свршетак)

Ви у спимању некога предмета видите ваш успе, док то, сасвим правилно, не видите у копирању готове слике. Ви овде видите успех само у тачном копирању ми правилном пизвлачењу појединих саставних делова слике — црте. Па кад се тако осећа. ње јавља у одраслих, тако исто јавља се иу деце, ако не у већој, а оно у истој мерп.

Знамо да цртање у нашим основ. школама није онако, како би требале да буде. Али, погрешно би било свалити сав овај неуспех на ове Прегледе. Поред недостатака ових Прегледа, или и каквих других са мање недостака, има, по мом мишљељу, још 2—3 узрока овом недовољном успеху.

Кад се зна, како је нама предавато цртање — да о перспективном цртању није било ни помена, но се сводило све на прегледе, онда није чудо, што ми нисмо вешти цртачи. И, кад је то тако, онда дати ове Прегледе, да по њима учитељи предају цртање онако, како то Дидактика захтева — у већини случајева није могуће. Отуда прпбегавање и томе, да се за ТУ. раз. употребљују цртанке бр. 3. место бр. 4, илп избегавање цртања. појединих слика, или давању прегледа деци у руке ит. д.

(С тога ја мислим, да ће п наредбе Министарства Просвете п искрена жеља и труд учитеља, да се што бољи успех у цртању постигне, остати и даље само лепа жеља.

И ако су учитељи свесни дидактичних захтева при предавању ове вештине, и ако дакле знају, да грађу за цртање треба, да узимају из осталих наставних предмета нацртаних простим цртама, који би се, као такви, могли с успехом цртати у основ. школама ми немамо Упусшва за учитеље, где би се јасно изложило: како могу и сами учитељи све те прегледе правилно и на табли нацрталам. А о је могуће постићи. У овом би Упуству требало прецизно изложити: како треба предавати цртање па чак и за многе прегледе како — којим редом треба извлачити основне линије ит. Д.

С тога ја мислим, да Београдско Учитељ. Друштво треба да се обрати Министарству Просвете и да му изложи потребу оваког једног Упуства, те да оно — Министарство — објави стечај за израду овога Упуства.

48»