Učitelj
868 СКУПШТИНА СРП. УЧИТЕЉА У БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ.
Пре него пређемо на рад ове скупштине, која је врло знаменита. упознаћемо наше читаоце са стањем основних школа у Босни и Херцеговини.
За отоманске владе није било других школа осим српских (народносних) и муслиманских т. зв. мејтефа. Доласком аустријске управе у ове српске земље почео је број српских школа падати и тако данас, после двадесет и девет година окупаторства пао је број на неких 80 школа, са 125 учитеља-ца. Свуда у културном свету број школа расте а „то није случај у овим српским крајевима. Ово је довољан доказ, да можемо утврдити, да је наш српски народ под управом Аустрије назадовао у школству.
Влада је почела отварати основне школе, које треба да немају никаквог народносног обележја, — што је и неприродно — али ипак нису владине школе могле остати без. народносног обележја, јер су у почетку уведене књиге из Хрватске, а такођер и учитељи, те је тако почео провија-
вати хрватски дух у тим школама. Што су требали Срба |
учитеља морали су их у почетку примати из Војводине, али кад су видели, да ти учитељи донашају српску културу __ што власти није ишло у рачун — она је створила своју учитељску школу, која дише хрватским духом. Напоменути нам је, да се не би противили Хрватима, кад би они имали право на овај народ, а кад не би они служили као сред-
ство, да се браћа међусобно „хоће злаћани да пободу
ножи“, те да на нашој свађи трећи државну зграду зида.
И тако у овим земљама имамо две врста школа, и то: српске народносне и владине.
Српске школе издржава сам народ из властитих средстава, а владине школе издржавају се на рачун државног буџета, у који принашају и Срби, те тако српски народ издржава своју и туђу школа. Из овога се види колико је будна. српска народна свест, те ако се уочи, колико народ има неприлика од власти, ради тога што издржава српску школу · и што у њу своју децу шаље. Колико народ принаша материјалних жртава, још више принашају учитељи моралних јер су подвргнути шиканирању од сваке стране. Разне невоље |