Učitelj

293

раграфска влада, наше народно образовање, и наша цијела социјална и морална организација у страховито варварскоме стању“. (АЏтеа иззе! Маџасе, Тће Мајау Агсћрејаво, 1869, 2. свеска).

При свршетку свога дјела о „Природној Историји Постања“, проф. Ернст Хекел вели, да данашњом цивилизацијом ми се никако не можемо ослободити од овог јадног социјалног и моралног варварства. Измајсторисано и у менгеле ухваћено васпитање —- вели даље Хекел —— ту нам ништа не помаже. Једнострана и оскудна наука, унутра лаж, а с поља лажни варак нису никакви путови за. ослобођење, нису никакви чврсти темељи за срећну будућност“. (стр. 635.).

Ово неколико – завршујем ријечима ученог иб. Фрица Милера („О природи комета“):

„Тек из свезе егзактнога исиитивања са Пи от иа ом родиће се са свим нови поглед на свијет будућих вијекова, и тај поглед биће тако сјајан, како ми никада ни у сну не сањасмо“. Вјерујемо у будућност и велике идејале, да нам не ослаби снага као и магнету нашему, кад га не хранимо прама природном опредјељењу његовом.

1906, Мег ЈотЕ.

Ме Јотк Шлихега у (бећоо! ој Редагогу), Уа пефоп 5дџаге.

Васпитна Важност излета (шетње, екскурзије),

„Ваздух, кретање п друштво најбољи су лекови.“

Данашња школа брине се, да младеж накљука само знањем а лишава је могућности физичког јачања и не даје јој, тако рећи, ни тренут одмора. На жалост, могу се сада међу васпитачима омладине и такви наћи, који злоупотребљују своју савест и дужност према наставним и васпитним начелима. Између осталих крупних грешака, они греше и у томе, што држе децу у затвореној соби по 2, 3 и 4 сах. не пуштајући их да се мало одморе. Ово се овако ради само за „рачун боље оцене“ из наставног рада а на штету телесног и духовног здравља школске деце од које доцније постају „умни богаљи“ и „телесни кепеци“ а чији је век кратак и